Knihy
Doporučené knihy věnované teorii i praxi sociálního podnikání. Praktické průvodce, studie, české i zahraniční tituly.
Autor | Název | Rok vydání | Anotace |
---|---|---|---|
Joseph Mark Munoz | International Social Entrepreneurship: Pathways to Personal and Corporate Impact | 2010 | Publikace je určená sociálním podnikatelům, kteří mají zájem rozšířit svoje podnikání do mezinárodního kontextu. Jedná se o proces o sedmi krocích, přičemž každému kroku je věnována jedna kapitola. Kniha se zaměřuje na pochopení silných a slabých stránek, jak lidí, tak organizace, porozumění prostředí, kde chce organizace působit, identifikování vhodné mise. Také se věnuje faktorům, které je třeba brát v úvahu, pokud jde o proces internacionalizace. |
Kolektiv autorů | Management for Social Enterprise | 2009 | Publikace nejprve představuje základní informace o sociálním podnikání například historii, klíčové pojmy a definice. Dále se již publikace věnuje konkrétním formám vedení; strategickému managementu (vize, mise, vytváření strategií a plánů, implementace strategií), řízení lidí v prostředí sociálního podnikání, finanční řízení, marketingu, obchodní etice a vedení sociálního podniku. |
Mark Durieux, Robert Stebbins | Social Entrepreneurship for Dummies | 2010 |
Kniha je rozdělená do pěti částí. První se věnuje představení sociálního podnikání, kde se kromě jiného zabývá například motivaci sociálních podnikatelů, komunikaci a hlavním trendům, kterých by mohli sociální podnikatelé využít. Druhá část publikace je zaměřena velmi prakticky od hledání vhodného zaměření pro podnik a počátečním plánováním, financováním a vytvářením značky. Třetí část poskytuje informace, které je dobré znát, když organizace roste - byrokratizace, média a sociální sítě. Čtvrtá část pokrývá oblast dlouhodobého plánování a fungování organizace - od hledání zaměstnanců a dobrovolníků, přes jejich řízení a výcvik. Pátá část doporučuje vhodná prostředí pro sociální podnikání a upozorňuje na běžné chyby, kterým je třeba se vyhnout. |
Autor | Název | Rok vydání | Anotace |
---|---|---|---|
Magdalena Hunčová | Ekonomický rozměr občanské společnosti | 2004 |
Studie přináší nové poznatky ke konceptu, roli a ekonomické dimenzi občanské společnosti. Čtvrtá kapitola knihy se věnuje sociální ekonomice. Autorka se zabývá problematikou partnerství a participace, demokratickou a participativní ekonomikou. Také se věnuje sociálním podnikům a družstvům. |
Petra Francová, Gabriela Kurková | Manuál: Jak založit sociální podnik | 2012 | Praktický průvodce založením sociálního podniku. Manuál nejprve seznamuje s problematikou sociálního podnikání a přikládá i příklady z praxe. Dále předkládá informace, které je dobré zvážit před tím, než organizace začne sociálně podnikat. Detailně je rozebírán podnikatelský plán a tvorba. V závěru jsou přiloženy rady pro sociální podnikatele společně s databází webových stránek, kde lze najít další informace. |
Kolektiv autorů | Rozjeď to! Jak začít společensky prospěšné podnikání | 2011 |
Publikace určená pro neziskové organizace a všechny, kteří mají chuť začít sociálně podnikat. Jedná se o praktického průvodce od identifikace problému, právní formy sociálních podniků, partnerství po tvorbu byznys plánu, SWOT analýzu, rizika a finanční plán. V publikaci lze také nalézt cvičení vztahující se k poskytnutým informacím. |
Marie Dohnalová a kolektiv | Sociální ekonomika, sociální podnikání. Podnikání pro každého | 2012 |
Kniha je rozdělena do čtyř kapitol, přičemž první se věnuje třetímu sektoru, kde definuje klíčové pojmy jako občanský sektor, sociální ekonomika a sociální ekonomie. Druhá kapitola se věnuje sociálnímu podnikání v USA a Evropě a jejich vzájemnému srovnání. Třetí kapitola se věnuje problematice sociální ekonomiky a sociálního podnikání u nás. Čtvrtá kapitola se zabývá legislativním rámcem vybraných právních forem, které sociální podniky mají nejčastěji: obecně prospěšná společnost, občanské sdružení, evidované právnické osoby církví v a náboženských společností, družstva a obchodní společnosti. |
Magdalena Hunčová | Sociální ekonomika a sociální podnik | 2007 |
Publikace se věnuje ukotvení pojmu sociální ekonomiky, konceptu sociální ekonomiky. Dále hovoří o Evropské unii a evropském sociálním státu, krizi sociálního státu a jeho modernizaci. Autorka se dále zaměřuje na téma vyloučených osob a záchranných sociálních sítí a rozebírá problematiku práce a sociální péče v USA. Poslední část se zabývá rozvojem sociálního podniku a podnikání v České republice s důrazem na integrační sociální podniky. |
Peter Meszáros | Sociální podnikání. 10 úspěšných příkladů z Evropy | 2008 |
Publikace představuje případové studie sociálních podniků z Velké Británie, České republiky, Slovenska, Švédska, Skotska a Rakouska. Česká republika je v této publikaci reprezentována třemi sociálními podniky. |
Jaroslava Syrovátková | Sociální podnikání | 2010 |
Kniha se věnuje historii sociální ekonomiky u nás i ve světě. Dále zde lze nalézt vysvětlení a charakteristiky pojmů jako je sociální ekonomika, sociální podnikání a sociální podnik. Autorka se také zabývá metodami měření sociální hodnoty a popisuje právní formy sociálních podniků jak u nás, tak v zahraničí. Zvláštní kapitola je věnována sociálnímu podnikání církví a chráněným dílnám. |