Lokální konzultanti MPSV hodnotí dopady pandemie Covid-19 (Část 2.)
24. 5. 2021

Lokální konzultanti MPSV hodnotí dopady pandemie Covid-19 (Část 2.)

V druhém se série „pandemických“ článků přinášíme postřehy lokálních konzultantů MPSV pro Severozápad a Střední Čechy. V jejich odpovědích je znát únava z neutěšené situace, skepse vůči vládním nařízením a podpoře od státu, ale i naděje a vděčnost za podporu ze strany místních komunit.

 

 Zuzana Dudáková portret

Zuzana Dudáková je konzultantkou pro Střední Čechy a zároveň ředitelkou spolku Náruč, z.s., který poskytuje sociální služby a chráněná pracovní místa lidem s mentálním postižením a s duševním onemocněním. Je spoluzakladatelkou sociální firmy Modrý domeček v Řevnicích, která provozuje kavárnu, výrobnu sladkého a slaného sortimentu a malou pekárnu.

 

 IMG 20210131 142026 1

 Kateřina Emingrová působí jako konzultantka pro oblast Severozápad. Je spoluzakladatelkou a ředitelkou organizace PROMETHEUS Effect, o.p.s., která zaměstnává mládež bez kvalifikace, ale i další cílové skupiny. V historickém domě v centru Žatce provozuje restauraci U Zlatého beránka a dvě muzejní expozice.

 

 IMG 3595foto 3

Jiří Hádek taktéž konzultuje pro oblast Severozápad. Pracuje jako ředitel obchodního oddělení Sociálního družstva zdravotně postižených sídlícího v Děčíně. SDZP družstvo nabízí pestrou škálu služeb od elektroinstalací přes ostrahu až po callcentrum či šicí dílnu.

 

 

Jak zvládáte situaci kolem Covid-19 vy a váš sociální podnik?

Z. D.: Situace není dobrá. Nová a nová omezení mají obrovský vliv na prodej našich výrobků. I když jsme až do února 2021, kdy nás zasáhla pandemie přímo na pracovišti, nezavřeli provoz kavárny ani na jediný den, pokles tržeb je víc jak 60 %. Na celý březen jsme jak kavárnu Modrý domeček, tak naši gastro výrobnu, zavřeli.
K. E.: Samozřejmě je to náročné. Omezili jsme otevírací dobu a pouze vydáváme obědy „z okénka“. O víkendech máme zavřeno. Zcela jsme také byli nuceni uzavřít naše expozice – hororové sklepy i muzeum Retro computer. Na tržbách tedy dramatický propad. Nájmy máme kompenzované z poloviny, energie vůbec. Těžké je to.
J. H.: Bojujeme. Naštěstí nejsme čistě výrobním podnikem a zaměřujeme se především na širokou nabídku služeb. I zde je ale potřeba, aby lidé pracovali a my byli schopni službu plnit.

 

Jak situace ovlivnila vaše zaměstnance?

Z. D.: Po celou dobu jsme měli otevřeno a prodávali jsme přes výdejní okénko. Podařilo se nám díky tomu udržet všechny zaměstnance nejen v práci, ale při dobrém fyzickém i duševním zdraví. Nikoho jsme nepropustili. Teď, kdy naše karanténa přešla v měsíční uzavření provozů, poskytujeme našim zaměstnancům alespoň telefonickou psychosociální podporu.
K. E.: V současné době máme zaměstnance na dotovaná místa v rámci prostupného zaměstnávání. Máme 2 evropské projekty, takže o pracovní sílu je postaráno. Projektové aktivity se v této době plní velmi obtížně. Vedle běžné fluktuace pracovníků má na výkony dopad ještě nemocnost a karantény. Na druhou stranu vnímám, že stálí zákazníci naši restauraci po celou dobu podporují alespoň tím odběrem jídla. Ta solidarita je moc příjemná.
J. H.: Zaměstnance jsme nepropouštěli. Dá se říct, že to je naopak. Museli jsme hledat často nové, protože jsme z důvodu pracovních neschopností měli silný podstav a bylo ohroženo naše plnění.

 

Zaznamenali jste finanční ztráty?

Z. D.: Pokles příjmů je obrovský. Výrobně významně pomohla vánoční sezóna, ale na začátku roku je zakázek tak desetina. Kavárna, až do současného zavření, generovala asi o polovinu menší tržby.
K. E.: Samozřejmě. Jsme na 30 % obratu. Jsme rádi, když pokryjeme energie a nájmy.
J. H.: To souvisí s dotazem výše. Abychom dokázali plnit služby, tak se nám razantně navyšovaly přesčasy lidí a zároveň jsme museli hledat nové zaměstnance. To nás samozřejmě finančně výrazně ovlivnilo.

 

Museli jste v provozech přijmout nějaká opatření?

Z. D.: Stále dodržujeme všechna vládní nařízení už od prvního lockdownu. Roušky, rozestupy, dezinfekce. V kuchyních i u výdajového okénka neustále dezinfikujeme. Testování řešíme s naším závodním lékařem, ale spíše zatím mapujeme situaci, protože máme až do konce března zavřeno. Počkáme, jak se bude situace vyvíjet a kolik změn se ještě udá, než znovu spustíme provoz.
K. E.: Běží nám pouze restaurace a zahrada. Pracovníky držíme odděleně. Hygienická opatření dodržujeme. V současné době mě dost nadzvedlo další nařízení – povinné testování pracovníků, které si z velké části máme hradit sami. Co dalšího nám stát nařídí hradit bez toho, aby kompenzoval?
J. H.: Kde to bylo možné, umožnili jsme práci z domova. Tam, kde byla zastupitelnost, jsme umožnili střídání zaměstnanců po 7 - 14 dnech. Tam, kde nebyla možná práce z domova, jsme se snažili zaměstnance rozdělit do oddělených budov či místností po menších skupinách. Dále dodržujeme všechna hygienická opatření jako jsou ochranné pomůcky, dezinfekce. Plně testovat jsme začali od nařízené povinnosti.

 

Čerpali jste finanční podporu od státu?

Z. D.: V první vlně jsme čerpali jen krátce Antivirus pro naše kolegy ze sociálních služeb. Jinak vzhledem k tomu, že jsme měli stále otevřeno, jsme využívali jen příspěvek z Úřadu práce na zaměstnávání OZP.
K. E.: Čerpáme kompenzaci na nájem 50 %.
J. H.: Žádnou podporu z covidových programů jsme nečerpali, neboť nejsou slučitelné s příspěvkem na podporu OZP. To považujeme za chybné, protože současná situace nás finančně též výrazně ovlivnila a nelze považovat tento stálý příspěvek za ten, který by nám měl nahradit ztráty.

 

Co vám pandemie dala a vzala?

Z. D.: Vzala nám spoustu energie a bohužel se domníváme, že i spoustu zajímavých a stálých zákazníků, se kterými jsme dlouho budovali obchodní vztahy. Dala nám více času na činnosti, které bývají odsouvány na nekonečno. Podařilo se nám udělat několik zásadních změn v kavárně. Velmi mile nás překvapila podpora místní komunity.
K. E.: To, co všem v gastrooboru – vzala téměř zcela kupní sílu, dala tak maximálně čas na marketingové aktivity, na které před tím čas nezbýval. Snažíme se věnovat rozvojovým aktivitám a vytvářet nové produkty – uzené sýry a maso z naší elektrické udírny, čerstvé džusy, nakládané sýry apod.
J. H.: Z našeho pohledu nám pandemie nic nedává a jen nám bere. Bere nám zdraví, bere nám schopnost vykonávat práci, zvyšuje v mnoha směrech náklady podniku a též nás administrativně velmi zatěžuje.

 

Jaké jsou novinky ve vašem regionu? Jak se s pandemií vyrovnávají ostatní sociální podnikatelé?

Z. D.: Náš region, resp. Řevnice, kde podnikáme, jsou úplně mrtvým městem. Drobné provozovny jsou zavřené. Několik restaurací v regionu zavedlo rozvážku jídel, fungují vlastně jen zásilkovny.
K. E.: S jinými sociálními podniky nemám v této době kontakt. Pouze sporadicky. Slyším od nich, že podobně jako my hledají nové produkty a snaží se zadaptovat na současnou situaci. Všem nám to zamíchalo karty. Uvidíme, jestli a za jakých okolností se příště potkáme.
J. H.: V současnosti nemáme nějaké zásadní nové informace z regionu. Ostatní sociální podnikatelé mají velmi podobné problémy, kterým musejí čelit.

 

 

Text: Lenka Malá
Foto: pixbay.com, archiv Zuzany Dudákové, Kateřiny Emingerové a Jiřího Hádka

Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.