Články

Sociální podnikání, které voní čokoládou
21. 10. 2022

Sociální podnikání, které voní čokoládou

Pralinky, různě ochucené tabulky čokolády, lízátka, čokoládové suvenýry, firemní dárky. Z čokolády se dá vyrobit spousta zajímavých věcí a milovníci mlsání už dávno nejsou odkázáni na nabídku supermarketů. Stále více zákazníků vyhledává kvalitní čokoládu s férovým původem. Oslovili jsme tři sociální podniky, které se výrobou čokoládového potěšení zabývají. Přečtěte si jejich příběhy.

Zuzana Dudáková je ředitelkou spolku Náruč, který provozuje kavárnu Modrý domeček v Řevnicích. Kromě toho má i vlastní pekárnu, nabízí catering a vyrábí jedlé dárky. Včetně čokolády pod vlastní značkou ChocoLady.

Pavlína Šafusová působí jako předsedkyně sociálního družstva CEDROVATKA, které provozuje MANA čokoládovnu v Krásné Lípě. MANA vyrábí čokoládové bonbony, tabulky i sezónní speciality. Pořádá dílny a workshopy pro veřejnost a nabízí čokoládové dárky pro firemní zákazníky.

Aneta Klimentová je jednatelkou sociálního podniku 1. VALAŠSKÁ DÍLNA, který má široké spektrum aktivit. Nabízí služby pro veřejnost jako rozvoz obědů nebo úklid, provozuje šicí dílnu a v neposlední řadě vyrábí čokoládové dobroty pod značkou Pralinky s příběhem.

 

Proč jste se rozhodli zabývat se zrovna výrobou čokolády?

Z. D.: Čokoláda se nám jevila jako dobrý doplněk naší ostatní výroby. Jednak provozujeme kavárnu a také vyrábíme tzv. „jedlé dárky“ a o čokoládu projevovali naši zákazníci velký zájem.
P. Š.: V roce 2011/2012 byl na pracovním trhu nedostatek pracovních míst, vysoká nezaměstnanost a mnoho příležitostí. Miroslav Řebíček, spoluzakladatel podniku, tehdy svolal setkání lidí z regionu k brainstormingu, kde mimo jiné padlo slovo čokoláda. A toto slovo dalo další slova a návaznosti, vše potřebné jsme uvedli do pohybu a dnes slavíme 10 let existence čokoládovny MANA.
A. K.: Ve své praxi jsme se potkali s lidmi se zdravotním omezením, které bylo natolik vážné, že jim bránilo v samostatném výkonu práce. Tito lidé ovšem byli velmi schopní a hledali pracovní uplatnění v bezpečném prostředí s dohledem nadřízeného, který je v práci bude motivovat a řídit. Proto pralinkárna, krásná práce plná vůně čokolády a zároveň bezpečné prostředí pro naše kolegy.

 

 

Jaké byly začátky? Kde jste se učili technologické postupy?

Z. D.: Začátky nebyly vůbec lehké, i když se nám to na první dojem zdálo. Technologické postupy nás učili odborníci z firmy Almeco, kteří nám také dodávají čokoládové čočky.
P. Š.: Začátky byly skvělé, jako ostatně celých 10 let naší existence. Jeden stůl, jeden vařič, jeden hrnec, jedna mísa a stěrky na čokoládu dvě, do každé ruky jedna. Poté první čokoládové bonbóny, první ochutnávka, první prodej, první pracovníci. Technologie vznikla zkoušením, čtením skript a zase zkoušením. Co jsme sami objevili a vyzkoušeli, to jsme použili, včetně receptur. Ano, několik také v té době začínajících lidí kolem čokolády jsme navštívili a spíše se pohledem inspirovali.
A. K.: Začátky jsou jako v každém podnikání velmi náročné. Pralinkárna vznikala za podpory našeho stálého dodavatele čokolády, kde nám poskytli školení a vlastně naučili všechny postupy, abychom se mohli rozvíjet. Neustále se zabýváme trendy v oblasti nových produktů, abychom uspěli ve velké konkurenci. Školení absolvují nejen vedoucí pracovníci, ale také řadoví zaměstnanci, kteří jsou mnohdy studnicí nových nápadů.

 

Kdo jsou vaši zaměstnanci? Je o práci v čokoládovně zájem?

Z. D.: Naši zaměstnanci jsou lidé s různým typem zdravotního znevýhodnění a bohužel o práci s čokoládou příliš velký zájem není. Je to pravděpodobně obava ze složitého postupu a důrazu na preciznost.
P. Š.: Naši zaměstnanci jsou skupina lidi, která je odpovědná k sobě, k sobě navzájem, ke společnosti i planetě. Každý máme nějaký limit a s tím také jako lidé vstupujeme do životní hry a do vztahů. Jde o náročné hodnoty tyrkysové organizace, takže pro nově zapojujícího se člena je náročné měnit sebe, růst a učit se žít ve svobodě přístupu.
A. K.: Našimi zaměstnanci jsou lidé se zdravotním znevýhodněním, které je ve většině případů kombinované. Jsou to neobyčejní lidé s mnohdy těžkými životními příběhy. Práce v pralinkárně je pro ně motivací, díky práci se začleňují do společnosti a jsou součástí celku. Jsou to kolegové, kteří přináší velkou radost a sledovat jejich posun nejen pracovní, ale i životní, je velmi inspirativní a naplňující. O práci v pralinkárně je velký zájem a jsme za to velmi vděční. Pro zájemce máme připraveny různé úrovně náročnosti práce.

 

 

Jak řešíte marketing? Kdo jsou vaši zákazníci? Kavárny, obchody, nebo spíše jednotlivci?

Z. D.: Marketing přímo zaměřený na čokoládu neděláme, protože naše nabídka produktů z čokolády není příliš velká a personálně se nám zatím nedaří její větší produkci zařídit. Je součástí celkové nabídky jedlých dárků. Čokoládu prodáváme nejvíce o Vánocích našim firemním zákazníkům. Během roku se zaměřujeme spíše na drobnější výrobky z čokolády jako jsou lízátka nebo malé figurky, které jsou oblíbené v naší kavárně.
P. Š.: Marketing v současné podobě se snažíme neprovozovat, jsou nám blízké cesty matteringu, cesty nemanipulací a navazování nepodmíněných vztahů. Našimi zákazníky jsou lidé milující pravou potravinu, přemýšlející o sobě a světě ve kterém žijeme, lidé s lidskostí a otevřeností.
A. K.: Marketing řešíme společně. Vedení společnosti jsou zároveň marketingoví pracovníci. Příspěvky na sociální sítě konzultujeme se všemi, koho se to týká, aby byly příspěvky zajímavé a aktuální. Našimi hlavními partnery jsou firmy. Hledáme firmy, instituce, které by odebíraly pralinky a další výrobky pravidelně, abychom mohli zabezpečit práci našim zaměstnancům. Pro jednotlivce, konečné zákazníky, máme obchůdek, kde si mohou vybrat z bohaté nabídky. Naším významným odběratelem je například ZOO Zlín nebo Breakfaststory, přejeme si mít těchto stálých a celoročních zákazníků více a pracujeme na tom.

 

Jaké čokoládové speciality nabízíte? V čem je vaše čokoláda výjimečná?

Z. D.: Nenabízíme žádnou speciální čokoládu. Děláme čokoládovou „lámanku“ mléčnou, hořkou a s ořechy.
P. Š.: Nabízíme vlastní receptury, přijeďte ochutnat a seznámit se s nimi. Do čokolády dáváme lidský um, energii a své srdce.
A. K.: Mezi naše čokoládové speciality patří marcipánová náplň do pralinek, která je ručně vyráběná naší kolegyní. Je opravdu lahodná a milovníci marcipánu si opravdu pochutnají. Naše pralinky jsou z nejkvalitnějších surovin, dbáme na ruční práci, přidanou hodnotou je jedinečné zdobení. Dále máme špalky do mléka a velkým hitem jsou čokoládová lízátka. Naše čokoláda je výjimečná svým originální vzhledem, vše je ruční práce. Výrobek je vyroben s láskou, ale tou opravdovou a čistou, s radostí z práce, z příběhů našich kolegů.

 

Co se vám podařilo, na co jste pyšní?

Z. D.: I přes ne příliš velké portfolio výrobků z čokolády se nám daří poměrně slušně čokoládu prodávat, zvláště v předvánočním čase. Máme také hezkou značku – ChocoLady.
P. Š.: Daří se nám mít mezilidské vztahy na úrovni spolupráce s tyrkysovými principy.
A. K.: Dokážeme splnit velké zakázky do šibeničních termínů. Umíme se stmelit a zapojit ostatní kolegy z dalších středisek a táhneme za jeden provaz. Práce se nebojíme a vždy plníme zakázky v termínu. Pokud se objeví jakýkoliv problém, umíme komunikovat a vše důstojně vyřešit. Jsme pyšní na naši práci a hlásáme to do světa. Spolupracujeme nyní se školami od základních po vysoké a šíříme osvětu na téma sociální podnikání a naši zaměstnanci jsou toho součástí.

 

 

Potýkáte se s nějakými překážkami?

Z. D.: Jsou to právě ty personální překážky. Ještě jsme nenašli šikovnou a nadšenou kolegyni/kolegu, která by se chtěla výrobou čokolády zabývat.
P. Š.: Ne, překážky nemáme, máme podoby výzev, se kterými hrajeme jako s otevřenými kartami.
A. K.: Nevím, zda to jsou překážky, ale naši kolegové jsou samozřejmě více nemocní a jsou v pracovní neschopnosti. Potýkáme se s depresivními stavy na jaře a na podzim, ale umíme s tím pracovat. Pro zaměstnance pořádáme společné akce, výlety, abychom předcházeli těmto stavům. Další překážkou je neznalost a ostych dát zakázky sociálnímu podniku. Zvládnete to? Zvládnou to ti lidé? Není toho na vás moc? Samozřejmě zvládneme, společně, společnými silami, a klidně toho může být víc. Co je víc, než se moci realizovat, cítit se užitečný, vidět za sebou výsledek práce. Pro mnohé je to jediný důvod, proč ráno vstát z postele. Nebojte se zakázek pro sociální podniky. Mnohé vás překvapí svou flexibilitou, kvalitou a nezapomeňte na přidanou hodnotu, která tyto zakázky doprovází.

 

Jaké máte plány do budoucna?

Z. D.: Mít vlastní tabulkovou čokoládu a opravdu hezké a vkusné obaly.
P. Š.: Rozvíjet hodnoty člověka a u toho vyrábět a mlsat čokoládu.
A. K.: Plán do budoucna je jasný. Přežít a ustát toto těžké období. Nepropustit jediného znevýhodněného člověka a zajistit jim důstojnou práci. Chceme najít stabilní partnerství a odběry pro pralinkárnu, abychom mohli všem ukázat, že na to máme, společně. Mít prostředky na rozvoj a další školení pro zaměstnance, abychom se mohli nadále rozvíjet a vymýšlet novinky pro naše zákazníky.

 

 

Text: Lenka Malá
Foto: archivy sociálních podniků 
 
Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.
 
 

Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení zahraniční zaměstnanosti
Karlovo náměstí 1, Praha 2
Projekt Podpora sociálního podnikání v ČR pokračuje
Tel.: 770 116 520/519
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

Copyright 2023 ©

Ministerstvo práce a sociálních věcí, Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.