Články

Jak láska k papíru přerostla v sociální podnikání
19. 4. 2022

Jak láska k papíru přerostla v sociální podnikání

Dvojice mladých lidí, Denisa Šlajsová a Jan Ráček, stojí za sociálním podnikem Paperlove s.r.o. E-shop s papírnictvím, který sídlí v Klatovech, si během dvou let fungování našel cestu k zákazníkům, kteří milují kreativní papírové drobnosti. Denisa studovala Mezinárodní vztahy na ZČU v Plzni a Účetnictví a daně na VOŠ v Klatovech. Při studiu pracovala jako plavčík v North Myrtle Beach v Jižní Karolíně. „Do firmy se snažím vnášet kreativitu. Tvořím a fotím příspěvky na sociální sítě, pečlivě vybírám a zkouším produkty a starám se o celkový chod Paperlove,“ prozrazuje o sobě. Honza po maturitě a studiu jazyků začal fotit a produkovat videa, následně se věnoval marketingu a sociálním sítím. „Mým snem vždy bylo mít vlastní internetový obchod, protože bych kombinoval všechny mé znalosti a zkusil bych si využít vše najednou. Sen se postupně plní a mě baví modernizovat naše vnitrofiremní procesy, vymýšlet a zavádět technologie, které nám ušetří práci a díky kterým máme více času na naše zákazníky a na péči o firmu tak, aby fungovala jako skvělý zaměstnavatel na chráněném trhu práce a sociální podnik. Povedlo se nám vytvořit moderní provoz, na který by byla hrdá i mnohonásobně větší společnost. A z toho mám radost,“ říká hrdě o své práci.

 

V čí hlavě se zrodila myšlenka založit sociální podnik?

S nápadem založit e-shop papírnictví Paperlove jsem přišla já - Denisa v roce 2019. Mám ráda originální papírnické věci, které nebyly vždy v Čechách dostupné. Proto jsem se rozhodla vytvořit místo s mými oblíbenými produkty a komunitou podobných nadšenců, díky kterým se nabídka neustále rozrůstá. Důležitým člověkem, který byl velkou oporou v začátcích mého podnikání, je Honza. Původně fotograf a video producent, kterého baví moderní technologie a pomohl mi převést nápady z papíru do digitálního světa. Honza mi nejdřív pomáhal v začátcích e-shopu a následně se k Paperlove přidal a vyměnil focení za papírnictví. Myšlenka založit sociální podnik u nás spíše vyplynula ze situace. Vždy jsme se snažili chovat zodpovědně a uctivě k prostředí i lidem, se kterými pracujeme. Sama mám zdravotní problémy. Ve 20 letech mi diagnostikovali roztroušenou sklerózu. A vím, že není vždy lehké najít s určitým omezením uplatnění na trhu práce. Proto jsme se rozhodli vytvořit podnik, který by s tímto problémem pomohl.

 

 

Měli jste nějaké předchozí zkušenosti se sociálním podnikáním? Kde jste čerpali informace?

Předchozí zkušenosti se sociálním podnikáním jsme žádné neměli, využili jsme jedné konzultace s odbornicí a následně se snažíme inspirovat spíše v zahraničí a sami v sobě. Pokud budeme inspiraci k té správné cestě čerpat jako dosud a stavět věci „na zelené louce“, věříme, že to je přesně ten směr, který je správný a kterého se chceme držet.

 

Můžete popsat, jaké byly vaše začátky se sociálním podnikáním? Využili jste k rozjezdu nějakých dotací?

Začátky se sociálním podnikáním byly spojené s tím, že fungujeme jako zaměstnavatel na chráněném trhu práce a o sociálním podnikání jsme se také díky tomu dozvěděli.

 

Jak je koncipovaná nabídka vašeho e-shopu?

Jak jsem již zmínila, vždy jsem měla slabost pro originální papírnické věci. V dnešní hektické digitální době je pro mě otevření klasického papírového zápisníku alespoň malým únikem od každodenního stresu za počítačem. Dá se říct, že jsem spojila práci s koníčkem. Nabídku se stále snažíme rozšiřovat o zajímavé produkty. Inspiraci hledáme v zahraničí, ptáme se lidí, co by uvítali v nabídce, jezdíme na veletrhy atd. Snažíme se mít v nabídce ne úplně běžné produkty a dávat zákazníkům k dispozici věci, které bychom sami chtěli používat a které nás baví.

 

 

Získali jste certifikát Udržitelný e-shop. Co to pro vás znamená?

Certifikát Udržitelný e-shop pro nás znamená povzbuzení v naší činnosti. Všímáme si, že dost lidem není jedno to, co tu po nás zbyde. Je pro ně důležité, aby i ti, kteří přijdou po nás, mohli vyrazit do čisté přírody a mít radost z toho, že všichni mají příležitost se uplatnit tak, aby byli prospěšní kromě sebe i lidem kolem sebe a celé společnosti. A to je přesně to, o co se dlouhodobě snažíme a to, co nám dělá radost v našem podnikání. Nemyslet jen na sebe a fungovat udržitelně, to máme rádi.

 

Pokud by si někdo chtěl založit sociální podnik – e-shop, co byste mu poradili?

Určitě bychom poradili, aby se lidé nevzdávali při prvních neúspěších. Důležité je si svůj vysněný cíl rozdělit na cíle menší a ty případně ještě dál. A pak postupně plnit jednotlivé body a cílevědomě postupovat. Není to věc, která by se narodila přes noc, jde o běh na velmi dlouhou trať, který často přinese překvapení. Ať už jsou milá nebo nemilá, je třeba často zatnout zuby a časem se dostaví zisk, dobrý pocit z podnikání, které myslí i na lidi a věci kolem, a možná i spokojenost.

 

Kolik lidí z vaší cílové skupiny zaměstnáváte a jaká je jejich náplň práce?

Jsme stále mladá firma, fungujeme něco málo přes dva roky. Momentálně máme dva zaměstnance, kteří se starají o balení a expedici zboží. Oba naši zaměstnanci spadají do naší cílové skupiny a snažíme se, aby se u nás měli dobře a byli spokojení se svojí prací.

 

Jak řešíte marketing? O jaké produkty je mezi zákazníky největší zájem?

U marketingu na základě svých minulých zkušeností spolupracujeme se skvělými externími specialisty, kteří pro nás řeší kampaně, jejich přípravu a nastavení. Velký zájem je prakticky o náš celý sortiment, který spolu se zimním počasím vždy získává na oblíbenosti.

 

Spolupracujete s jinými sociálními podniky, neziskovkami, veřejnou správou?

Momentálně s nikým takovým nespolupracujeme, soustředíme se hlavně na koncový prodej, který nás v současné době plně vytěžuje. Každopádně spojení s ostatními sociálními podniky, neziskovkami nebo veřejnou správou se rozhodně nebráníme. Možná by nám pomohl nějaký networking, takže kdo ví, třeba na nás něco čeká.

 

 

Poznamenala vaše podnikání pandemie Covid-19? Zaznamenali jste finanční ztráty, nebo naopak nárůsty tržeb? Dotkla se vás nějaká omezení?

Pandemie Covid-19 znamenala pro e-shopy skokové zvýšení prodejů a tento trend se týkal i nás. Řekla bych, že nás to motivovalo k růstu firmy „zevnitř“. Začali jsme nastavovat procesy, o kterých jsme předtím vůbec nepřemýšleli, a začali jsme myslet jinak než dříve. Dá se říct, že nám pandemie ukázala ten správný směr našeho podnikání, kterým jsme se momentálně vydali. Jediné omezení, které se nás dotklo, bylo hlavně naše zdraví, když jsme ještě jako sami dva ve firmě v průběhu ledna a února 2021 onemocněli nemocí Covid-19, museli jsme na více než tři týdny kompletně utlumit provoz, přerušit expedici a následně se vším opět postupně najíždět. Spolu se zdravotními komplikacemi, které se následně táhly několik měsíců, to opravdu nebylo jednoduché, nicméně jsme tu a jsme rádi, že děláme našim zákazníkům dále radost!

 

Můžete přiblížit vaše plány do budoucna? Uvažujete třeba o zřízení kamenné prodejny?

Do budoucna chceme růst a dále rozšiřovat naši nabídku. Máme před sebou sezónu, která by měla otestovat procesy a vybavení, které jsme pořídili v rámci růstu v průběhu období Covid-19. Na to se moc těšíme a věříme, že nám to ukáže, že naši práci děláme správně. Další růst máme v plánu převážně v online světě a na kamennou prodejnu máme zatím čas.

 

Text: Lenka Malá
Foto: archiv sociálnímu podniku Paperlove

Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.

 

 

 

Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení zahraniční zaměstnanosti
Karlovo náměstí 1, Praha 2
Projekt Podpora sociálního podnikání v ČR pokračuje
Tel.: 770 116 520/519
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

Copyright 2022 ©

Ministerstvo práce a sociálních věcí, Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.