23. 7. 2015

Jak na sociální podnikání? Podnikejte pomalu

P3 - People, Planet, Profit, o. p. s. v rámci projektu "Sociálním podnikáním ke zvýšení profesionality a transparentnosti neziskových organizací", který je financován fondem NNO, pořádala od února osm dvoudenních seminářů s následným individuálním poradenstvím pro NNO, které zaměstnávají osoby s mentálním postižením a duševním onemocněním a chtějí začít podnikat. Jednalo se o intenzivní školení s individuálním přístupem a bylo proškoleno 60 neziskových organizací napříč všemi regiony.

Účastníci se dozvěděli o možnostech, které jim sociální podnikání nabízí, setkali se se sociálním podnikatelem, který zaměstnává stejnou cílovou skupinu, naučili se sestavovat podnikatelský plán pro sociální podnikání (poslání, cíle, jak pracovat s pojmem sociální podnik, SWOT analýza, rizika, marketingové nástroje, finance, bod zvratu, plánování, kontrola atd.), a ověřili si reálné možnosti udržitelnosti podnikatelského záměru. Na seminářích se účastníci také dozvěděli, na co je potřeba dávat pozor při souběhu režimu sociálních služeb s ekonomickou činností a jaké jsou vhodné kombinace znevýhodněných cílových skupin.

Lektoři představovali pro účastníky "průvodce" sestavováním plánů. Velký důraz byl kladen na individuální práci s každou ze zúčastněných organizací, pracuje se přímo na konkrétních projektech jednotlivých účastníků, a tak měli možnost rozvíjet svou vizi sociálního podnikání a zároveň čerpat inspiraci od ostatních organizací, se kterými mohli sdílet své know-how. Součástí seminářů byla i praktická prezentace zkušeného odborníka z dobře fungujícího a prosperujícího podniku, což představuje důležitou motivaci pro účastníky. V rámci projektu lze využít možnosti odborného poradenství a návazné bezplatné konzultace k podnikatelskému plánu účastníků.

Projekt reaguje na potřebu nestátních neziskových organizací, které chtějí začít sociálně podnikat a zaměstnat svoje klienty, nevědí ale, jakou oblast podnikání zvolit a jak se připravit na zahájení podnikání.

Jednou z účastnic kurzu je i Ludmila Dostálová, ředitelka oblastní charity Moravská Třebová, pro kterou založení sociálního podniku a nabízení chráněných pracovních pozic znamená krok k dalšímu rozvoji a osamostatňování klientů. Seminář se velmi pochvalovala a doporučuje ho všem těm, kteří o sociálním podnikání uvažují: „V roce 2013 jsme založili charitní sociální podnik Speramus s. r. o. K jeho založení nás přivedla zkušenost s cílovou skupinou, se kterou několik let pracujeme v sociálních službách, tou jsou dospělí lidé se zdravotním handicapem, zejména lidé s mentálním postižením nebo s duševním onemocněním. Během naší práce jsme zjistili, že se klienti našich služeb značně posunuli ve svém vývoji a některým z nich již nemáme co nabídnout. Sociální služby by mohli opustit, a pokud dostanou potřebnou podporu od člověka bez znevýhodnění, mohli by začít pracovat na chráněném trhu práce. Bohužel v našem regionu Moravskotřebovsko a Jevíčsko není dostatek pracovních příležitostí pro tuto skupinu lidí, proto jsme se rozhodli problematickou situaci řešit vlastními silami. Máme připravený projekt, který by mohl nastartovat rozjezd sociálního podniku. Pokud bychom získali podporu z ESF, měli bychom větší šanci, že se náš záměr podaří realizovat, neboť nejtěžší pro každou nově vznikající firmu bývají vždy začátky, zejména ufinancování provozu v prvních dvou letech. Začít bez podpory z fondů EU je ve stávajících podmínkách velmi riskantní. Inspirující pro nás, jakožto neziskovou organizaci, byla možnost využít bezplatného školení a následných konzultací odborníků, o kterých víme, že mají velké zkušenosti v oblasti sociálního podnikání. Byla by škoda nevyužít možnosti účasti na projektu NROS, zvláště když máme osobní zkušenost s touto společností, díky níž a podpoře z ESF jsme v roce 2006 rozjeli první sociální službu pro lidi s mentálním postižením v regionu MTJ (denní stacionář Domeček). Velmi dobré reference jsme měli také o lektorkách, které náš zájem upoutaly, zaujala nás také nabídka návazných konzultací a odborné poradenství. A vzhledem k velmi kvalitním lektorkám, kterým chci touto cestou poděkovat, jsou semináře a konzultace opravdu velmi přínosné.“

Všem organizacím bude po celý zbytek projektu (duben 2015) poskytována průběžná konzultační podpora při psaní jejich podnikatelských plánů a na podzim proběhne ještě jedno kolo dalších osmi tzv. follow-up seminářů, kde se účastníci sejdou a společně budou hovořit o posunech v psaní podnikatelských plánů a budou spolu sdílet další zkušenosti.

 

 

 

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

 

 

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.