Nefinanční podpora sociálních podniků v Moravskoslezském kraji
10. 7. 2024

Nefinanční podpora sociálních podniků v Moravskoslezském kraji

Sociální podniky mohou kromě finanční podpory z veřejných i soukromých zdrojů čerpat také nefinanční podporu, která jim může významně pomoci v jejich podnikání. Nefinanční podpora může vypadat například následovně:

  1. Dobrovolnictví
    Stejně jako neziskové organizace mohou i sociální podniky využít pro svůj rozvoj lidské zdroje, a to v podobě dobrovolníků, kteří jim chtějí nabídnout svůj čas a dovednosti. Mohou se zapojovat do organizace různých akcí, administrativních prací, mentoringu nebo jiných aktivit podle potřeb organizace. Zde mají sociální podniky velkou šanci získat v oblasti lidských zdrojů např. studenty univerzit, kteří zde vykonávají svoji praxi a zároveň píší svoji bakalářskou či diplomovou práci. Tato spolupráce již existuje mezi některými sociálními podniky a studenty oboru Management sociálních služeb, Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné. Další spolupráce se připravuje mezi Ostravskou univerzitou a ostravskými sociálními podniky, tuto spolupráci se snaží zaštítit město Ostrava.

  2. Profesní služby pro bono
    Sociální podniky mohou využít odborné znalosti profesionálů (např. právní, účetní, marketingové, IT), kteří své služby nabídnou zdarma nebo za sníženou cenu. Jedná se např. o programy: Cesta k udržitelnosti od společnosti KPMG (více na https://www.cestakudrzitelnosti.cz/#offer), Akademie sociálního bankovnictví od společnosti Česká spořitelna (více na https://www.csas.cz/cs/socialni-bankovnictvi/akademie-socialniho-vzdelavani) nebo Týden jinak od společnosti Vodafone (více na https://www.nadacevodafone.cz/programy/zamestnanecky-program/tyden-jinak.html) a další.

  3. Věcná podpora
    Sociální podniky mohou přijímat dary ve formě potřebných věcí, jako je vybavení kanceláře, technika, nábytek, školní potřeby, oblečení, potraviny nebo jiné materiály. Na tomto principu např. v Moravskoslezském kraji funguje Sociální šatník, který provozuje nezisková organizace ADRA.

  4. Šíření povědomí
    Sociální podniky mohu získat bezplatně nebo za symbolickou cenu pomoc při zvyšování povědomí o své činnosti. Lidé z jejich okolí, kteří jsou v souladu s tím, co dělají, mohou sdílet informace na sociálních sítích, oslovovat média nebo informovat své přátele a rodinu. V rámci placených inzercí mohou požádat o slevu, kterou také často získají, musí si o ni ale říci. V některých případech mohou docílit i inzerce či článků o nich zcela bezplatně.

  5. Síťování a kontakty
    Síťování je pro sociální podniky zásadní, protože umožňuje sdílení zdrojů, informací a osvědčených postupů, čímž podporuje jejich efektivitu. Díky síťování mohou sociální podniky navazovat spolupráce a partnerství, které mohou přinášet nové příležitosti a podporu. Aktivní zapojení do sítí posiluje důvěru a reputaci, což přitahuje nové podporovatele, investory a zákazníky. Mohou být podporovány organizováním sbírek, benefičních akcí nebo online kampaní na jejich podporu. Mezi důležité možnosti pro síťování a získávání obchodních partnerů patří např. Asociace společenské odpovědnosti, kde sice členové musí hradit členský příspěvek, ale na druhou stranu získávají kontakty a potenciální zákazníky v oblasti velkých firem, které chtějí nakupovat u sociálních podniků v rámci své firemní politiky.

  6. Poskytnutí prostor:
    Sociální podniky mohou využít prostory, které jim nabídnou jednotlivci nebo firmy, například pro schůzky, sklady nebo akce. Např. město Karviná nabízí zvýhodněný pronájem svých prostor pro neziskové organizace a sociální podniky. 

  7. Technologická podpora
    Sociální podniky mohou využít pomoc s tvorbou webových stránek, správou sociálních médií, vývojem aplikací nebo jinými technologickými potřebami. Zde znovu přichází v úvahu spolupráce se studenty vysokých či středních škol, kteří v rámci svých školních prací mohou pro sociální podniky bezplatně vytvářet webové stránky, loga, natáčet videa atd. Dále mohou naleznout zajímavé služby v rámci projektu Um sem um tam, více na https://umsemumtam.cz/

Těmito způsoby mohou sociální podniky získat širokou škálu podpory, která jim umožní lépe dosahovat jejich cílů i bez přímé finanční pomoci.

Text: Zuzana Palová

 
Článek byl vytvořen v rámci projektu Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.  

Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2025 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.