Když sociální podnikání voní kávou
13. 12. 2022

Když sociální podnikání voní kávou

Dobrá káva vám zlepší den. A pokud navíc pochází ze sociálního podniku, tak dvojnásob. Do pražení kávy se v posledních letech vrhlo hned několik sociálních podniků. Oslovili jsme tři z nich a zeptali se, co je k této činnosti zlákalo a jak se jim daří.

 

Lucie Doubicová působí jako marketingová manažerka Fair & Bio pražírny, která sídlí v Kostelci nad Labem a praží kávu s certifikací Fairtrade. Pražírna zaměstnává lidi se zdravotním znevýhodněním a prosazuje ekonomickou, sociální a ekologickou udržitelnost.

 



Hana Potměšilová je předsedkyní představenstva spolku Revenium, z. s., který provozuje sociální podnik Naturpark 12. Pražírna sídlí v samotném srdci CHKO Kokořínsko a produkuje ty nejkvalitnější výběrové kávy. Nabízí uplatnění osobám se zdravotním postižením a znevýhodněním.

 

Martina Kaderková pracuje jako marketingová ředitelka skupiny sociálních podniků Etincelle. Mezi ně patří i řemeslná pražírna Café Etincelle na Šumavě, odkud káva putuje do sítě kaváren a bister Mezi řádky, ale i ke koncovým zákazníkům. Také zde zaměstnávají lidi s hendikepem.

 

 

Proč jste se rozhodli zabývat se zrovna pražením kávy?

L.D.: Fair & Bio pražírna je sociální podnik a první družstevní pražírna v ČR. Vznikla z původního záměru založit velkoobchod s fairtradovým zbožím, a tím podpořit spravedlivé nastavení obchodu a důstojnou práci pro výrobce a pěstitele pocházející ze zemí globálního Jihu. Už od počátku je naším cílem prosazovat podnikání pro lidi a planetu, které stavíme na principech sociální, ekonomické a environmentální udržitelnosti. Káva nám byla nejbližší a v té době i v rámci velkoobchodu nejprodávanější produkt. Pražení kávy tedy pro nás byla jasná volba a logická cesta k založení naší pražírny. Fair & Bio káva je 100 % férová s certifikací Fairtrade a z drtivé většiny pěstovaná ekologicky.
H. P.: Spolek Revenium, který provozuje pražírnu a sociální podnik Naturpark 12, založila Petra Horáková, dva Petrové, Horký a Vyhnánek, a já. V minulosti nás propojilo téma zaměstnávání lidí se zdravotním postižením. A zhruba před pěti lety jsme si my čtyři řekli, že by bylo dobře vymyslet nějaký společný projekt. A začít dávat práci s lidem se zdravotním postižením. Ne práci pro práci, ale práci, která dává smysl, něco, co nám pomůže ukázat, že i neziskovka si na sebe dokáže vydělat plnohodnotnou činností, něčím, co lidi ocení, a co si rádi koupí bez ohledu na to, kdo to vyrobil. Těmi hlavními spouštěči pro založení sociálního podniku bylo naše nadšení pro výběrovou kávu, to, že Mělnicko má největší míru nezaměstnanosti lidí se zdravotním postižením, a výzva 129 na podporu sociálního podnikání.
M. K.: Týdně máme v našich provozovnách (kavárnách, bistrech, pekařstvích s kávovými koutky) až 10 tisíc zákazníků. Velká část z nich si objednává kávu. A protože jsme rádi i výrobci, nejen pouze prodejci, pustili jsme se do pražení kávy. Nehledě na finanční nákladnost, když jsme si kávu odebírali pouze od jiných výrobců. A navíc, s kávou se dá dělat spousta dalších skvělých věcí – jako je třeba kávový karamel. A také se dá využít i kávová sedlina, třeba na naší farmě při ochraně rostlin před slimáky, tento ekologický rozměr nás také velmi zajímá.

 

Jaké byly začátky? Kde jste se učili technologické postupy? Pomáhal vám někdo zvenčí?

L. D.: Fair & Bio pražírna vznikla v roce 2013 ve středočeském Kostelci nad Labem, a to díky projektu z EU na podporu zaměstnanosti v regionech. Začínali jsme od nuly, učili jsme se všemu od začátku. První kávu jsme pražili v lednu 2014, podporu z programu jsme měli na dva roky. Zpětně víme, že tehdy káva nebyla tak kvalitní, ke všemu jsme se museli dopracovat. Technologické postupy jsme postupně vypracovali metodou pokus omyl a studiem dostupných materiálů na internetu. Nikdo zvenčí nám nepomáhal, na všechno jsme si museli přijít sami. Čerpáme z vlastních zkušeností a neustále se vzděláváme. A jsme rádi za to, že se k nám zákazníci vrací a naši kávu mají rádi.
H. P.: Náš pražič absolvoval ještě před tím, než jsme se rozhodli založit pražírnu výběrové kávy, řadu zahraničních školení a stáží.  Následně, ještě před dodáním pražiček, další několikatýdenní vzdělávací cyklus u našeho nizozemského dodavatele pražiček, společnosti Giesen. Po dodání pražiček se do vzdělávání nejen u Giesenu zapojili i další kolegové a kolegyně, kteří se věnují pražení a dění kolem něj. Velkou oporou nám v počátcích byly také přední české a slovenské pražírny výběrové kávy, u kterých náš základní tým absolvoval několik cyklů vzdělávacích setkání. A to jak teoretických, tak i hodně praktických. Za což jim hodně vděčíme! Toto není mezi pražírnami výběrové kávy úplně běžná věc. Odkrýt svoje postupy, vychytané „receptury“ atd.  budoucí konkurenci.  V práci s výběrovou kávou je stále co se učit. A tak je pro nás také velkou prestiží, že jsme se po čase stali součástí Spolku výběrové kávy a mezinárodního uskupení Speciality Coffee Association.
M. K.: Bez zaučování se určitě nelze do tohoto světa vůbec pouštět. Ale to platí o spoustě dalších sociálně-podnikatelských aktivit. Pomáhali nám lidé zvenčí, třeba z firmy Coffee technology, i naši vlastní zaměstnanci, kteří dříve pracovali v pražírnách.

 

 

Kdo jsou vaši zaměstnanci?

L. D.: 70 % našich zaměstnanců jsou osoby se zdravotním znevýhodněním a vyprávějí nám neuvěřitelné životní příběhy. Práce v naší pražírně pro ně znamená hned několik benefitů najednou: finanční příjem, smysluplnou seberealizaci, mezilidské kontakty, zlepšení vlastních dovedností a vzdělávání. Začínali jsme se čtyřmi zaměstnanci na pozici balič a jednou asistentkou na administrativu. Dnes zaměstnáváme 15 lidi, z toho 12 osob se zdravotním postižením s různými typy úvazků, kteří se střídají v ranních a odpoledních směnách. A několik dalších pozic je externích.

H. P.: Kolegové a kolegyně, které zaměstnáváme, mají statut osoby se zdravotním postižením, znevýhodněním, nebo ho nemají, ale mají nějaké zdravotní postižení. A o „papír na zdraví“ si z nějakého důvodu nechtějí zažádat. Nám je to primárně jedno. Všechny ale propojuje to, že mají nějaké zdravotní obtíže a byli dlouhodobě nezaměstnaní. Řada z nich u nás začínala na hodně malých úvazcích. Sami nevěděli, jak práci a nový životní režim budou zvládat.  A když se ohlédnu zpět na těch 26 měsíců, došlo u každého z nich k velkému posunu. Už v pohodě pracují i pět dní v týdnu, šest, sedm hodin a hlavně je vidět, jak ohromně vnitřně vyrostli. Že i sami sobě daleko víc věří, v práci, i jinak, v soukromí. A tohle vidět je pro mě osobně obohacující a úžasné.
M. K.: Máme v pražírně zaměstnané tři kolegyně. V tomto počtu zvládnou práci, kterou od nich chceme a potřebujeme. Dvě z těchto kolegyň mají zdravotní omezení.

 

 

Jak řešíte marketing?

L. D.: Soustředíme se primárně na obsahový marketing, píšeme pravidelné články na naše témata, postujeme na sociální sítě, posíláme měsíční newslettery. Vše si zatím děláme sami, ale do budoucna se nebráníme dalšímu rozvoji (nejen) v oblasti online marketingu a rozšíření marketingového týmu. Naše cílová skupina má sociální a environmentální přesah. Primárně se jedná o velkoobchodní zákazníky z firem či gastro sektoru. Nicméně s větším přechodem do onlinu v roce 2020 se nám daří postupně rozšiřovat i o maloobchodní zákazníky, kteří nakupují na našem e-shopu a znají nás ze sociálních sítí, akcí a festivalů, případně bezobalových obchodů, e-shopů třetích stran a partnerských organizací. 
H. P.: Máme velkou výhodou, že část týmu Revenia má profesně přímou zkušenost s marketingem a vším, co s ním souvisí. A to jak vůči B2B, tak i B2C. Neustále pracujeme se SEO, copywritingem, programujeme roboty, kteří sledují chování našich zákazníků na e-shopu, našich sítích. Velký důraz klademe na vzdělávání našich klientů. A to jak těch, kteří provozují kavárny a pracují s naší výběrovou kávou, tak i těch, kteří mají naši kávu v kancelářských provozech. Na začátku jsme si řekli, že Čechy naučíme do dvaceti let pít výběrovou kávou. A to nás nutí se neustále zlepšovat u sebe a vzdělávat všemi možnými (nejen marketingovými) nástroji všechny naše zákazníky.
M. K.: Největším zákazníkem jsme si sami sobě, v tom máme velkou výhodu. V kavárnách si lidé kupují zrnkovou balenou kávu i na doma nebo do kanceláří. Máme i pár zákazníků v režimu B2B, prodáváme i na e-shopu Nákup na dobro.

 

V čem je vaše káva výjimečná?

L. D.: Fair & Bio káva je unikátní produkt, jediná svého druhu v ČR – 100 % fairtradová, v drtivé většině BIO a zpracovávaná v sociálním podniku. V současné době pražíme 14 druhů kávy, která je nakoupená ve fairtradovém dodavatelském řetězci a pochází od drobných pěstitelů ze zemí globálního Jihu. Naší pilotní službou od roku 2020 je bezobalové předplatné kávy pro maloobchodní zákazníky - vratnou nádobou namísto sáčků přispíváme k redukci odpadu. Na obalu každé kávy najdete ikonu přístroje, který se k její přípravě hodí nejlépe (moka konvička, french press, filtr, espresso). V nabídce máme také výběrovou kávu z Indie a Etiopie, či bezkofeinovou kávu, která je díky technologii švýcarského vodního procesu 100% přírodní.
H. P.: Pracujeme pouze s výběrovou kávou a to je vždy stoprocentní Arabica. Výběrovou kávu z celého světa nakupujeme na belgické kávové burze. Vybrané odrůdy kávy z jižní Ameriky napřímo od obchodníků konkrétních malých farem, se kterými máme dobré zkušenosti. Snažíme se dělat věci tak, aby lidi, pokud je to zaujme, teprve až potom zjistili, že za naším produktem stojí práce lidí se zdravotním postižením. Aby na první dobrou zákazníky zaujala především ta kvalita nebo nápad.
M. K.: Zelenou kávu si nakupujeme v zahraničí. Některou i certifikovanou. Není naší ambicí se profilovat jako průmyslová pražírna, ani nemáme ambici soupeřit s fajnovými pražírnami, které staví svůj image na exkluzivitě a výjimečnosti. Pro nás je důležité si ohlídat celý proces – nakoupit kvalitní zrna, dobře je upražit, na kvalitních strojích připravit kávu a předat našemu zákazníkovi příjemný požitek.

 

 

Co se vám podařilo, na co jste pyšní?

L. D.: Ve Fair & Bio pražírně stavíme naše podnikání nejenom na kvalitní kávě, ale i unikátním propojení principů sociální, ekonomické a environmentální udržitelnosti. Našimi aktivitami přispíváme a motivujeme ke změně v podnikání a pozitivnímu společenskému dopadu, rozvoji místa, komunity, šetrnosti k přírodě i kvalitě života. Podporujeme redukci odpadu a naši Fair & Bio kávu již z více jak 20 % prodáváme bezobalově velkoobchodním i maloobchodním zákazníkům. Podařilo se nám rozjet vlastní e-shop a s přechodem do onlinu v covidové době oslovit širší klientelu, která se neustále rozrůstá. Daří se nám zdokonalovat naše pracovní postupy, rozvíjíme dovednosti našich zaměstnanců a rozšiřujeme tým. Soustředíme se kromě zero waste kávy i na udržitelný provoz pražírny a stali jsme se udržitelným e-shopem. Kromě toho podporujeme rozvoj místní ekonomiky spoluprací s partnerskými sociálními podniky na společných dárkových produktech.
H. P.: Jsme pyšní na naše kolegy! Jakým způsobem od svých počátečních krůčků u nás, v Naturparku, vyrostli a jak společně s námi celý Naturpark 12 rozvíjí.
M. K.: Jsme rádi, že jsme pražírnu rozjeli a teď jsme v našich kavárnách a bistrech skoro soběstační (zatím nevyrábíme kávu bez kofeinu). Každá pražírna někdy začínala, a tak i my jsme na začátku udělali nějaké chyby. Teď už jsme konkurenceschopní.

 

Potýkáte se s nějakými překážkami?

L. D.: S překážkami se potýkáme neustále, některé si na sebe klademe sami a některé ovlivňují externí faktory, jako rostoucí konkurence, cena kávy, Covid či válka na Ukrajině spojená s energetickou krizí.
H. P.: Velkou překážkou, ale to bylo pro celou společnost, byla a je pandemieCcovid-19. Vlítli jsme do ní rovnými nohama hned na startovací čáře. Museli úplně překopat naše plány a vize. Ale na druhou stranu nás to posílilo jako celý tým. Kdy jsme si řekli, že to nesmíme vzdát!  
M. K.: Ne se zásadními – respektive s takovými jako každý – třeba rostoucí cena energií, suroviny.

 

 

Jaké máte plány do budoucna?

L. D.: Naším cílem je nadále přispívat ke změně v podnikání. Mít pozitivní sociální dopad a přínos pro rozvoj místa, komunitu, přírodu i kvalitu života. Dbát na maximálně šetrný environmentální provoz a podporovat všechny aktivity šetrné k životnímu prostředí, které vedou i ke zmírnění dopadů klimatické změny. Rozšiřovat nabídku zero waste produktů. Poskytovat našim zaměstnancům důstojné pracovní podmínky za důstojnou finanční odměnu v bezpečném prostředí, které bude podporovat rozvoj dovedností, jakož i rozvoj sociálních vazeb. Ctít transparentní a férové dodavatelské řetězce, spravedlivé nastavení obchodu, ekologické hospodaření a spolupráci. A kromě toho bychom do budoucna také rádi založili i vlastní kavárnu.
H. P.: Příští rok chceme otevřít první vlastní kavárny. V pražských Holešovicích a právě na Kokoříně, konkrétně tam, kde pražíme. Což je v areálu bývalého penzionu. Ten jsme nyní koupili a chystáme kompletní rekonstrukci. Využili jsme bezúročné půjčky pro sociální podniky u Národní rozvojové banky. Penzion chceme zrekonstruovat tak, aby vznikl areál s bezbariérovými lůžky v pokojích a apartmánech, zázemím pro kola a handbiky, kavárnou a pro veřejnost částečně přístupnou pražírnou. Je to běh na dlouhou trať, ale věřím, že ve druhé půlce příštího roku otevřeme první část.
M. K.: Ano, plánů do budoucna máme hodně. 

 

 

Text: Lenka Malá
Foto: archivy pražíren
 
 
Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.