Články

Dobroty: kulinářské zázraky na počkání
19. 5. 2022

Dobroty: kulinářské zázraky na počkání

Skvělým příkladem regionálního sociálního podniku, kterému se daří využívat sílu sociálních sítí, jsou šumperské Dobroty sociální podnik, s.r.o. Řady jejich fanoušků neustále rostou. Za úspěchem stojí zaměstnanci podniku v čele s Natašou Strakošovou Vykydalovou. Ta zároveň působí jako ředitelka Základní školy a střední školy Pomněnka, o. p. s. a Centra sociálních služeb Pomněnka, z. ú. „Obě organizace jsem založila a vedu je už přes 20 let. Spolu s Naděždou Řehákovou jsme zakladatelky Dobrot sociálního podniku, s. r.o. i sociálního podniku Dobrot z Venkova, s. r. o. V obou firmách zastáváme funkci jednatelů, řídíme zaměstnance a zastupujeme obě firmy vůči třetím stranám,“ popisuje své pracovní nasazení Nataša Strakošová Vykydalová.

 

Kdo přišel s myšlenkou založit sociální podnik a jací lidé za projektem stojí?

Dlouho před vznikem sociálního podniku jsme cítili stále větší potřebnost zřizovat pracovní místa pro osoby se zdravotním postižením a chtěli jsme začít dělat něco, co lidé v regionu ocení, což výroba kvalitních potravinářských produktů bezesporu je. A principy sociálního podnikání nám byly tak blízké, že jsme se rozhodli do toho jít. 

Jaké byly začátky? Měli jste se sociálním podnikáním nějaké předchozí zkušenosti?

Začátky byly těžké, jako asi u každého začínajícího podnikání. Zkušenosti se sociálním podnikáním jsme neměli žádné, neboť tato forma podnikání právě vznikala. Vzdělávali jsme se za běhu, jak se říká, jezdili jsme na školení a stáže do Prahy. Naše prvotní myšlenka byla vyrábět čerstvé chlazené těstoviny, sirupy a marmelády, nakonec jsme se však rozhodli pro pekařské a cukrářské výrobky a výrobky studené kuchyně (pomazánky, bagety, chlebíčky apod.). Nicméně ty sirupy a marmelády v menším měřítku vyrábíme také.

Využili jste k rozjezdu vašeho podnikání prostředky z evropských fondů?

Snažili jsme se získat dotaci z evropských fondů na výrobu těstovin, ale projekt nám nevyšel, proto jsme zahájili podnikání sami bez evropských dotací.

Jak vaše sociální podnikání zasáhla pandemie Covid-19? Zaznamenali jste významné ztráty? Přinesla vám i něco pozitivního?

Samozřejmě i nás pandemie Covid-19 zasáhla. Lockdown v podobě zavřených kaváren a jiných našich odběrných míst měl za následek pokles poptávek po našich výrobcích, a tedy i pokles tržeb. V distribuci v této době nám pomohly sociální sítě, kdy jsme naši nabídku více zaměřili na jednotlivce z řad široké veřejnosti. Dělali jsme speciální a týdenní nabídky, o které byl velký zájem.

Kolik máte zaměstnanců a z jakých cílových skupin?

Cílovou skupinou jsou lidé se zdravotním postižením, kteří pracují na zkrácené úvazky, jež reflektují individuální potřeby těchto zaměstnanců vzhledem k jejich zdravotnímu stavu.  V současné době máme 9 zaměstnanců ve výrobě, z toho 7 je se zdravotním postižením. Náplní jejich práce je výroba produktů studené kuchyně, jako jsou pomazánky, chlebíčky, bagety, obložené mísy, saláty. A dále výroba cukrářských a pekařských výrobků od dortů přes buchty, řezy, zákusky, až po pečení vánočního či velikonočního cukroví. Vše děláme na objednávku.

Můžete představit vaše produkty? V čem jsou výjimečné?

Naše produkty jsou výjimečné tím, že je nešidíme. Filozofií Dobrot je vyrábět vše z kvalitních a pokud možno regionálních potravin. Snažíme se podporovat místní farmáře a pěstitele, od kterých odebíráme základní suroviny, ze kterých pak tvoříme všechny naše dobroty. Receptury máme ověřené, mnohdy „ukradené“ od našich babiček, kdy se peklo ještě poctivě, což chceme i my. Výjimečnost vidíme i v tom, že jsme otevření zákazníkům, co se týče nabídky. Vždy se snažíme produkt přizpůsobit dle přání zákazníků, ať už jde o vzhled, příchutě, krémy, zdobení nebo třeba podobu obložených mís, až po úplné novinky, které jsou pro nás výzvou a nebojíme se je zkoušet. Největší zájem je o drobné cukroví a kynuté koláčky, ale i o dorty. Troufnu si ale říct, že výborné máme všechno.  Určitě stojí za zmínku naše oceněné produkty. Medovník z Dobrot se v soutěži Regionální potravina stal vítězem ve své kategorii. Naše dýňová pomazánka získala pro změnu ocenění Originální produkt Jeseníky.

 

 

Kde všude je možné vaše výrobky koupit? Jak se vám podařilo navázat spolupráci s odběrateli?

Začali jsme propagací sociálního podniku na Facebooku, tím jsme si získali první příznivce. Byli jsme ale také osobně aktivní. Objížděli jsme se vzorečky místní kavárny a obchůdky a nabízeli jim spolupráci, účastnili se prodejních akcí a tím jsme se dostali do povědomí, až se nám začali provozovatelé a jednotliví zákazníci ozývat sami. V současné době máme na Facebooku už přes tisíc fanoušků. Dodáváme produkty do kaváren, kdy ve třech z nich jsme hlavním dodavatelem cukrárenských výrobků. Distribuujeme také do obchůdků nebo například i do nemocniční a školní kantýny. Spolupracujeme s městem, městskou knihovnou, ale i okolními obcemi. Pořádáme rauty k různým příležitostem - oslavy, večírky, svatby.

Jak řešíte marketing? Nemáte klasický web, ale komunikujete se zákazníky přes Facebook. V čem vidíte výhody tohoto přístupu?

Sociální sítě v dnešní době vládnou světu. Jen velmi málo lidí dnes nemá účet na sociální síti a toho my využíváme. Prezentujeme zde naši činnost, tvoříme nabídky, ptáme se lidí na názory a zákazníci s námi mohou otevřeně komunikovat. Facebook nám velmi pomohl dostat se do povědomí veřejnosti. Naše první velká zakázka – vánoční cukroví – byla organizována právě přes Facebook.
O cukroví byl obrovský zájem a právě tito lidé tvořili prvotní základnu zákazníků Dobrot. O kvalitě našich výrobků svědčí i to, že se k nám zákazníci vrací. S některými jsme v kontaktu od úplného začátku a se spoustou z nich se známe už i osobně.

Spolupracujete s dalšími sociálními podniky a neziskovkami?

Ano, spolupracujeme se sociálním podnikem Dobroty z Venkova, s. r. o., který provozuje obchůdek, kam dodáváme některé produkty. Od letošního roku podnik provozuje i Kavárnu Třemešek, která se nachází na krásném místě, ve zrekonstruovaném Zámku Třemešek. Do kavárny dodáváme sladký i slaný sortiment. Zákazníci si mohou jak v obchůdku, tak v kavárně objednávky od nás vyzvedávat. Dále spolupracujeme s Centrem sociálních služeb Pomněnka, z. ú. Organizace provozuje Literární kavárnu a i sem dodáváme naše produkty. Společně provozujeme Přírodní zahradu Bohumila, ze které odebíráme vypěstované bylinky a zeleninu bez chemického ošetření. Za zmínku jistě stojí i spolupráce s Pradědovým muzeem v Bludově či lázeňskou kavárnou ve Velkých Losinách.

 

 

Ucházíte se o veřejné zakázky?

Neucházíme, jsme malá firma, zakázky veřejného zájmu bychom nestihli naplnit.

Můžete přiblížit cíle a plány vašeho sociálního podniku do budoucna?

Naším cílem je dál vyrábět produkty kvalitně, zdokonalovat se, nezevšednět. Rozvíjet se na poli nabídky, aby byla stále atraktivní a žádaná. Chceme zůstat nadále malým regionálním sociálním podnikem, protože si myslíme, že to je zárukou kvalitní práce.

 

 

 

Text: Lenka Malá
Foto: archiv sociálnímu podniku 

Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.

 

Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení zahraniční zaměstnanosti
Karlovo náměstí 1, Praha 2
Projekt Podpora sociálního podnikání v ČR pokračuje
Tel.: 770 116 520/519
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

Copyright 2022 ©

Ministerstvo práce a sociálních věcí, Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.