Centrum Kosatec pomáhá bořit bariéry
5. 4. 2022

Centrum Kosatec pomáhá bořit bariéry

Patří k největším zaměstnavatelům lidí s hendikepem v Pardubicích. Česká abilympijská asociace, z.s. je úspěšným sociálním podnikem a zároveň pořadatelem jedinečné soutěže pro lidi s hendikepem – Abilympiády. Většina aktivit spolku se odehrává v Centru Kosatec, kde se vedle výrobních provozů, restaurace a kavárny nacházejí i tréninkové byty či sál pro společenské události. Ředitelkou Centra Kosatec a statutárním zástupcem sociální firmy je Pavlína Potůčková. Vystudovala obor Resocializační pedagogika a v České abilympijské asociaci působí již 17 let. Prošla si různými pracovními pozicemi – pracovní konzultant, poradce, lektor, sociální pracovník, vedoucí služeb, koordinátor, člen výboru spolku, statutární zástupce, ředitelka. Kromě toho působí jako vedoucí pracovní skupiny v rámci komunitního plánování, pracuje pro Univerzitu Pardubice jako poradce a lektor a ještě je koordinátorem a metodikem v projektu Pracovně rehabilitační středisko. Na otázku, jaká je její náplň práce v sociálním podniku, odpovídá se smíchem: „Děvečka pro vše a zodpovědnost za vše. Asi největší částí mé práce je komunikace s vedoucími provozů a řadovými zaměstnanci, protože bez toho by sociální firma nikdy nemohla existovat.“

 

Jak vznikla myšlenka založit sociální podnik a kdo všechno za projektem stojí?

Česká abilympijská asociace vznikla v roce 1997, kdy její hlavní činností bylo pořádání národních a mezinárodních abilympiád a podpora lidí se zdravotním hendikepem prostřednictvím poradenství a osvětové činnosti pro veřejnost. Zakladatelem asociace jsou Jaromír Krpálek a Vladimír Podnecký. Postupně se do CAA zapojovali další pracovníci a tím se i rozrůstaly aktivity, vzrostl počet zaměstnanců s hendikepem i bez, posílil se management. Od roku 2007 poskytujeme dvě registrované sociální služby – Sociální rehabilitaci a Osobní asistenci. Mezi postupně se vyvíjející aktivity se přidaly konzultační střediska bezbariérovosti, zážitkové semináře, realizace příprav k práci pro OZP ve spolupráci s Úřadem práce.

 

Měli jste se sociálním podnikáním nějaké předchozí zkušenosti?

Zkušenosti jsme čerpali postupně, nejen od jiných zaměstnavatelů OZP, ale i od komerčních firem. Od počátku jsme chtěli budovat firmu, která nebude závislá na dotacích.

 

Můžete představit myšlenku abilympiády?

Hlavní myšlenkou abilympiád je boření bariér mezi hendikepy a lidmi s hendikepem a bez. Abilympiáda je národní soutěž lidí s hendikepem v pracovních dovednostech. Postupně jsme přicházeli s nápady a k soutěžím jsme přidávali i doprovodné akce a aktivity, které přilákají veřejnost. Tak vznikl AbiFest, v rámci kterého si soutěžící i návštěvníci s hendikepem mohou vyzkoušet i jiné soutěžní disciplíny. Nebo zažít účast na Social Marketu, kdy propojujeme firmy komerční i sociální. Koupit si něco hezkého, co vytvořil jiný člověk s hendikepem, a spousty jiného.

 

 

Kolik zaměstnanců z cílové skupiny máte a na jakých pozicích pracují?

Z devadesáti zaměstnanců máme přibližně šedesát míst obsazených lidmi s hendikepem. Lidé se zdravotním postižením pracují od pomocných pozic v úklidu, údržbě přes závozníky, řidiče, prodavačky, kuchaře, pekaře, pracovníky ve výrobě, truhláře, montážní pracovníky, švadleny, keramičky, pracovníky recepce, servírky až po pracovníky IT, vedoucí provozů, pracovníky v administrativě.

 

Jakým způsobem se zaměstnanci podílejí na řízení podniku?

Pokud mluvíme o zaměstnancích se zdravotním postižením, tak ve výboru spolku jsou lidé s hendikepem, členskou základnu spolku tvoří z větší části lidé s hendikepem, jedním ze dvou statutárních zástupců je člověk s hendikepem, vedoucí provozů jsou na některých provozech také lidé s hendikepem.

 

Můžete představit služby, které nabízíte zákazníkům? V čem jsou výjimečné?

Zákazníci mohou ocenit produkty stravování (vlastní pekárna, výrobna svačin), které splňují pamlskovou vyhlášku a my tím pádem můžeme zásobit svačinami bufety na základních a středních školách, které jsou určeny dětem. Produkty a výrobky, které tvoří lidé s hendikepem, mají své jedinečné příběhy. Potřeba pracovat a potřeba seberealizace lidí s hendikepem nás vede ke zřizování dalších pracovních míst dle schopností daného člověka – zájemce o práci – se zdravotním postižením. V tom je proces originální. Nestojíme, nemáme své provozy rigidní. Když najdeme v týmu člověka ještě s jinou dovedností než s tou, kterou potřebuje ke své náplni práce, nebo když k nám přijde zájemce o práci s dovedností, kterou zatím neumíme využít, zkusíme vymyslet, jak pro tyto lidi vytvořit pracovní místo.

 

Ovlivnila vaše sociální podnikání pandemie Covid-19? Zaznamenali jste ztráty, nebo se naopak objevily nové příležitosti?

Kapitola Covid je opravdu ojedinělá a pevně věříme, že brzy skončí a už se o ní budou jen někdy někde zmiňovat v učebnicích. Zavřené provozy stravování, ze dne na den třetina lidí bez práce a my jsme museli vymýšlet pro zaměstnance jinou náhradní práci. Naši zaměstnanci chtěli chodit do práce a my jsme jim chtěli umožnit tolik potřebný sociální kontakt. Největší ztráty byly v úseku stravování, protože jsme nemohli podnikat. Samozřejmě se zvýšila i nemocnost zaměstnanců, nařízené karantény zaměstnanců nebo jejich dětí způsobovaly opakované výpadky provozů, protože zaměstnanci byli zdraví, ale nemohli do práce přijít. Trvalo to dlouho a bylo toho dost.

 

Jak řešíte marketing? Máte marketingového specialistu?

Ne, nemáme žádného specialistu, ale snažíme se některé zaměstnance v marketingové oblasti vzdělávat.

 

 

Využíváte dotace z Evropských fondů?

Ano, Centrum Kosatec – sídlo CAA, je postaveno díky ESF. Nyní máme další záměr – Kosatec II, kdy chceme rozšířit stávající sociální služby a zlepšit jim technické i materiální vybavení. Dále jsme partnerem v projektu P. R. St. – Pracovně rehabilitační středisko.

 

Ucházíte se o veřejné zakázky?

Jelikož není platná legislativa, o veřejné zakázky se neucházíme. Snažíme se „vklínit“ do povědomí úřadů a spolupracujících firem tak, aby o nás věděly a se zakázkou pro lidi s hendikepem si na nás vzpomněly.

 

Spolupracujete s celou řadou partnerů. Co vám spolupráce přináší?

Kromě finanční podpory také příležitost pro zakázky. Nezanedbatelnou spolupráci s partnery vidíme i v možnosti se učit a konzultovat firemní procesy.

 

Můžete představit plány vašeho sociálního podniku do budoucna?

Máme v plánu rozšíření provozů stravování, zřízení více prodejních míst, rozšíření kavárny. Rádi bychom také získali nové zakázky do montážní dílny.

 

 

Text: Lenka Malá
Foto: archiv sociálnímu podniku Kosatec

Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.