Anavy: Otestováno na dětech
23. 2. 2022

Anavy: Otestováno na dětech

Začalo to narozením dítěte. Maminka Ivana Filipovičová se rozhodla své dceři místo jednorázových plen dávat látkové. Pustila se do šití plen a začala navrhovat vlastní střihy, které si získaly oblibu nejprve u Ivaniných kamarádek a pak i u zákazníků na internetu. A tak vznikla značka Anavy. Ivana Filipovičová začala zaměstnávat další maminky malých dětí a i když se firma k sociálnímu podnikání přihlásila teprve nedávno, jeho principy naplňuje již od samého začátku. Dnes je Anavy úspěšným podnikem, který prodává své výrobky po celém světě. Ivana Filipovičová již nesedí u šicího stroje, ale má na starosti zejména administrativu a IT záležitosti, ale i produktové focení, část komunikace se zákazníky a když je potřeba, pracuje i ve skladu. Zkrátka tak, jak je to v malých firmách obvyklé.

 

Jaká byla vaše cesta k sociálnímu podnikání?

Vzhledem k tomu, že jsem začala podnikat na rodičovské dovolené a od začátku mi vypomáhaly převážně ženy taktéž na rodičovské dovolené, bylo pro mě přirozené v tom pokračovat i později. Vzhledem k sortimentu je také velkou výhodou mít zkušenosti s vlastními dětmi. Formálně jsme se k sociálnímu podnikání přihlásili až nedávno, jelikož donedávna jsem ani neměla informace o tom, že iniciativa sociálního podnikání existuje a co vše obnáší.

 

Kde čerpáte informace o sociálním podnikání? Vnímáte nějaké změny od té doby, co jste se oficiálně stali sociálním podnikem?

Informace čerpám převážně z internetu. Změny žádné neprobíhají, není k nim úplně prostor ani příležitost, všechna kritéria naplňujeme, troufám si říct, velmi kvalitně.

 

Kolik maminek v současné době zaměstnáváte?

Bohužel Covid trošku zamíchal stavem našich zaměstnanců, takže momentálně jsou 3 ze 6 zaměstnankyň matkami malých dětí a jedna zaměstnankyně má invalidní důchod. Tyto ženy pracují jako švadleny a administrativní pracovnice. I externě spolupracujeme se ženami s malými dětmi, například naše účetní či překladatelka jsou též obě na rodičovské dovolené.

 

 

Svým zaměstnankyním nabízíte benefity v podobě kratších úvazků či možnosti vzít si děti do práce. Jak to vše lze skloubit s úspěšným podnikáním?

Kratší úvazky ani pobyt dětí na pracovišti nepovažuji za problém, pokud je tomu pracoviště přizpůsobeno. Kratší úvazky vyžadují jen trošku jiný systém organizace práce. Pobyt dětí na pracovišti, zejména v době online výuky, když byly uzavřené školy, vyžaduje jen trošku prostoru, kterého máme v budově bývalé textilky dost, a nějakou techniku navíc. V podstatě po celou dobu online výuky jsme tu měli 2-3 děti u počítačů či notebooků a vše fungovalo bez potíží. Snad jedinou investicí navíc bylo navýšení rychlosti internetového připojení tak, aby zvládalo několik videohovorů naráz.

 

Jaké produkty nabízíte zákazníkům a v čem vidíte jejich výjimečnost?

Nabízíme převážně dětské látkové pleny, ale také menstruační vložky a další opakovaně použitelné alternativy k jednorázovým výrobkům. Výjimečnost našich produktů spočívá zejména v kvalitě, kompletně české výrobě a v neposlední řadě i v inovativnosti.

 

Vaše látkové plenky získaly řadu ocenění. Na co jste nejvíc pyšná?

Naše pleny opakovaně zvítězily ve spotřebitelské anketě Plena roku, která se ale bohužel již několik let nekoná.

 

Jakými cestami se dostáváte k zákazníkům? Máte svého marketingového specialistu?

Převážnou většinu našeho obratu tvoří velkoobchod, dodáváme zboží do celé Evropy i mnoha mimoevropských států. Marketingového specialistu jako takového nemáme, tuto práci obstarávám já a moje kolegyně, která spravuje sociální sítě.

 

Ovlivnila vaše podnikání pandemie Covid-19? Zaznamenali jste ztráty, nebo se naopak vašemu e-shopu dařilo?

Zpočátku pandemie jsme zaznamenali rekordní nárůst poptávky. Vysvětlujeme si to tím, že lidé pochopili, že se nemusí vyplatit být závislý na opakovaných nákupech jednorázového zboží. Následoval pokles na obvyklou úroveň poptávky, kde se více méně drží neustále.

 

Jak zvládaly vaše zaměstnankyně pracovat, když byly zavřené školy a školky?

Některé z našich zaměstnankyň byly doma s dětmi a čerpaly ošetřovné. Bylo to zejména v případě, kdy škola neposkytovala kvalitní online výuku a veškerá práce tak byla na rodičích. Pokud ale kvalitní online výuka probíhala, děti se učily buď samy doma nebo pobývaly s námi na pracovišti. Také bohužel musím konstatovat, že silně vnímám, jak nerovnoměrně více dolehla pandemie a uzávěry škol a školek na ženy, které jsou v naší společnosti stále vnímány jako primární pečovatelky. Nepoměr mezi ženami a muži čerpajícími ošetřovné je bohužel zjevný. Firmám, které zaměstnávají převážně ženy, tato skutečnost přináší značné komplikace, stejně jako ženám samotným.

 

Na svém webu deklarujete, že nečerpáte žádné dotace. Proč?

Myslím si, že dotace do podnikatelského sektoru nepatří, kazí trh a neférově ovlivňují konkurenční vztahy. Navíc preferuji mít firmu v takovém stavu, aby nebyla závislá na dotačních financích.

 

Můžete přiblížit plány vašeho sociálního podniku do budoucna?

Plánujeme uvést na trh několik nových produktů, které už nějakou dobu vyvíjíme, ale jejich uvedení na trh se zbrzdilo kvůli pandemickým opatřením. Poslední dva roky bohužel nic nejde tak hladce, jako předtím. Jsou všemožné komplikace a zdržení v dodavatelském řetězci a i po stránce personální často není snadné vyhradit si čas na řešení jiných věcí, než těch nezbytně nutných.

 

 

Text: Lenka Malá
Foto: archiv sociálnímu podniku ANAVY

Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.