EKOVYSOČINA spolupracuje s přírodou
3. 2. 2022

EKOVYSOČINA spolupracuje s přírodou

Spojit ochranu krajiny a přírody s vytvářením pracovních příležitostí pro znevýhodněné osoby se podařilo sociálnímu podniku EKOVYSOČINA s.r.o. V jeho čele stojí Marek Holemář, původní kvalifikací sociální pracovník a adiktolog. Po studiu pracoval 15 let v různých sociálních službách a službách zaměstnanosti, většinu doby na manažerských pozicích. Poté se živil psaním a realizací různých projektů především z evropských strukturálních fondů. Tato práce jej přivedla do neziskovky Chaloupky o.p.s, která se zabývá environmentální výchovou a vzděláváním. Zde spolu s Jozefem Zeťkem před 6 roky založili EKOVYSOČINU. „Pracuji jako jednatel společnosti, její projektový a finanční manažer, stavební a investiční technik, obchodní zástupce, marketér a příležitostně také jako zahradník, řidič, bagrista, pilař nebo truhlář. Protože v EKOVYSOČINĚ si zakládáme na tom, že práce by měla být pestrá,“ vyjmenovává s úsměvem všechny své nynější profese Marek Holemář.

 

Jak vznikla myšlenka založit sociální podnik?

EKOVYSOČINU jsme zakládali společně s Jozefem Zeťkem. Já jsem měl za sebou poměrně dlouhou zkušenost z práce na různých pozicích v sociální oblasti a pan Zetěk měl ještě bohatší zkušenosti z oblasti životního prostředí. Rozhodli jsme se tyto zkušenosti spojit do byznys plánu, který chtěl poskytovat služby v oblasti praktické ochrany přírody, údržby krajiny a přírodních zahrad. Sociální podnik EKOVYSOČINA jsme tak zakládali s vizí přidat k ochraně krajiny a přírody další silnou přidanou hodnotu v podobě vytváření pracovních příležitostí pro znevýhodněné osoby. Obor podnikání jsme v průběhu času podstatně rozšířili, ale původní myšlenka vytváření pracovních míst, která respektují potřeby zaměstnanců, zůstala.

 

Jak je činnost vašeho podniku provázaná se společností Chaloupky o.p.s.?

EKOVYSOČINA s.r.o. a Chaloupky o.p.s. jsou propojeny především ideově. Chaloupky jsou na Vysočině nestor propagující desítky let trvale udržitelný rozvoj, rozvoj nestátního sektoru a environmentální problematiku. V praxi se to projevuje například propagací přírodních zahrad, propagací učení venku a obnovy školních výukových zahrad, nebo ve využívání zahradní terapie v sociálních službách. Na tato témata pak navazuje i EKOVYSOČINA s.r.o., když nabízí služby v oblasti návrhů a realizací přírodních zahrad, včetně školních, vyrábí pomůcky pro zahradní terapii apod.

 

Měli jste nějaké předchozí zkušenosti se sociálním podnikáním?

Chaloupky o.p.s. dlouhodobě poskytují služby v oblasti environmentálního vzdělávání, kdy rozpočet z podstatné části tvoří příjmy z vlastní činnosti. Takže jsme v počátku čerpali především z vlastních zkušeností. Na stáži jsme nebyli, podnikatelský záměr jsme s nikým nekonzultovali.

 

Pro rozjezd sociálního podnikání jste využili dotaci z ESF. Jak náročné pro vás bylo dotaci získat?

Ano, získání dotace z ESF v rámci výzvy 15 na podporu sociálního podnikání bylo silným impulsem pro rozvoj společnosti. Projekt jsme psali sami bez externích odborníků a uspět s podnikatelským záměrem asi nebylo jednoduché. Jestli si dobře pamatuji, tak bylo podáno přes 300 žádostí a k realizaci byli vybráno pouze 16 z nich. Snad bylo z naší žádosti poznat, že to myslíme vážně. Z dotace jsme si pořídili základní vybavení do začátku podnikání - auto s vlekem, zahradnické a krajinářské vybavení. Ale hlavně jsme z dotace mohli financovat mzdy pracovníků a provoz firmy, takže jsme si mohli dovolit řadu chyb a přešlapů, které by nás jinak v budoucnu přišly draho. Také jsme se učili, jaká nečekaná úskalí přináší zaměstnávání znevýhodněných osob.

 

 

 

Jaká je vaše cílová skupina a kolik zaměstnanců z cílové skupiny zaměstnáváte? V čem jim vycházíte vstříc?

Věnujeme se vytváření pracovních míst pro osoby se zdravotním postižením a pro osoby dlouhodobě nezaměstnané. Aktuálně zaměstnáváme 15 osob a z toho je 10 osob z uvedených cílových skupin. Hlavním benefitem, který zaměstnanci využívají, je možnost nastavení si úvazku a pracovní doby. Z 15 současných zaměstnanců pracují na plný úvazek jenom 4 osoby. Vedle tohoto zaměstnanci na práci v EKOVYSOČINĚ oceňují pestrost práce, svobodné prostředí ve firmě a práci s lidmi podobného založení, snahu vzájemně si pomáhat, společné celofiremní akce a možnosti vzdělávání. Konkrétní náplň práce jednotlivých zaměstnanců se pak odvíjí od jejich pracovních zařazení, protože portfolio našich služeb je už poměrně široké.

 

Můžete představit služby, které nabízíte zákazníkům?

Původní oblastí služeb, na které EKOVYSOČINA vznikla, jsou krajinářské práce a praktická ochrana přírody. V rámci těchto služeb zajišťujeme praktický management vybraných přírodních rezervací a přírodních památek, udržujeme pro Kraj Vysočina značení přírodních rezervací, budujeme návštěvnickou infrastrukturu v těchto oblastech, ke které typicky patří informační cedule, chodníky, turistická odpočívadla. Postupně se přidaly další služby. Zahradnické práce a údržba veřejné zeleně, v rámci kterých jsme schopni zákazníkům nabídnout komplexní služby od úvodní konzultace přes návrhy zahrad až k samotné realizaci a následné údržbě. Dále pak stavební a zemní práce jako je stavba plotů, dláždění chodníků, stavba altánů, bagrování jímek a nádrží či založení jezírek. Nabízíme také zakázkovou truhlářskou výrobu. V naší truhlárně vznikají kompostéry, vyvýšené záhony, lavičky, hmyzí hotely, pergoly, altány či venkovní učebny. V nově vybudované pilnici zpracováváme kulatinu na stavební a truhlářské řezivo, které pak využíváme především k vlastní činnosti. A v neposlední řadě provozujeme e-shop s nabídkou výukových a metodických publikací a pomůcek. E-shop se snaží podporovat myšlenku přírodních zahradu, učení venku a zavádění zahradní terapie do sociálních služeb. Vedle vlastního e-shopu pak zajišťujeme jako službu provoz e-shopu i jiných subjektů.

 

 

V čem jsou vaše služby jedinečné?

Vyplývá to už z odpovědi na předchozí otázku. Myslím, že naše jedinečnost spočívá v komplexnosti služeb. Například pokud řešíte novou zahradu, tak nemusíte poptávat různá řemesla nikde jinde - dostanete ji od nás od A do Z. Nám to umožňuje pestrost práce pro zaměstnance a řeší to sezónnost některých námi nabízených služeb. Zájem o jednotlivé služby závisí i na ročním období, ale žádná z našich pracovních part si na nedostatek práce zatím nemůže stěžovat.

 

Jakými cestami se dostáváte ke svým zákazníkům? Máte marketingového specialistu?

Používáme běžné marketingové nástroje jako web a Facebook, využívali jsme ještě prodej formou osobních návštěv. Žádného vlastního marketingového specialistu nemáme. Na začátku jsme nové zákazníky získali díky spolupráci s Chaloupky o.p.s. a následně i formou osobního doporučení od našich stávajících zákazníků. V posledním roce jsme ale začali spolupracovat s externí marketingovou společností RELATIVE DESIGN s.r.o. a nemůžeme si jejich služby vynachválit, protože nám ukázali, že cílený marketing opravdu funguje a má smysl do něj investovat.

 

Ucházíte se o veřejné zakázky?

Ano, protože řada našich zákazníků, například v oblasti služeb praktické ochrany přírody, jsou veřejné subjekty, tak musíme o dodávky služeb soutěžit ve veřejných zakázkách. Přesnou statistiku si nevedu, ale určitě budeme úspěšní ve více než polovině případů. Souvisí to zřejmě i s tím, že soutěžíme specifické služby, kde konkurence není tak velká. O ledna 2021 se po novele zákona veřejné zakázky mají zadávat sociálně a environmentálně odpovědným způsobem. Zatím v praxi však změnu ve způsobu zadávání veřejných zakázek nevidíme.

 

Zasáhla vaše podnikání pandemie Covid-19? Jaký vliv měla pandemie na vaše zaměstnance?

Uplynulý rok 2020 nebyl jednoduchý zřejmě pro nikoho a my jsme nebyli výjimkou. Tržby z prodeje našich služeb se propadly o třetinu ve srovnání s předchozím rokem 2019. Někteří zaměstnanci to nesli těžce a třeba i na čas přestali chodit do zaměstnání v obavách o svoje zdraví - např. z důvodu nutnosti cestovat hromadnou dopravou. Překonat problémy s pandemií nám umožnila pomoc od Nadace VIA, kde jsme uspěli se žádostí o příspěvek, protože pandemie nás zastihla uprostřed nákladné rekonstrukce naší truhlářské dílny, kde nám kvůli nižším tržbám chyběly finanční prostředky. Další pomocí byl zvýšený obrat našeho e-shopu v době pandemie, kdy e-commerce zažila obrovský boom a náš e-shop s výukovými pomůckami se svezl na této vlně.

 

Spolupracujete s dalšími sociálními podniky, neziskovkami, podnikateli, veřejnou správou?

Spolupracujeme s řadou subjektů napříč všemi sférami. Spolupráci se snažíme budovat oboustranně výhodně, protože to by mělo být jejím smyslem.

 

Můžete přiblížit plány vašeho sociálního podniku do budoucna?

Máme za sebou období prvních 5 let existence, které byly ve znamení učení se a poměrně překotného rozvoje. Chtěli bychom se teď věnovat především vyladění interního fungování firmy a nastavení vnitřních procesů. V této oblasti vnímám rezervy, které jsou daní za rychlý růst, rozšiřování služeb a budování nových provozů.

 

 

 

Text: Lenka Malá
Foto: archiv sociálnímu podniku EKOVYSOČINA

Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.

 

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.