Lokální konzultanti MPSV hodnotí dopady pandemie Covid-19 (Část 4.)
9. 7. 2021

Lokální konzultanti MPSV hodnotí dopady pandemie Covid-19 (Část 4.)

V posledním z článků, ve kterých lokální konzultanti MPSV bilancují současnou nelehkou situaci, se o své postřehy podělila trojice konzultantů z oblastí Moravskoslezsko a Severovýchod. Jejich zkušenosti s vlivem pandemie na sociální podnikání se různí. Shodují se ale v tom, že podpora od státu by mohla být mnohem vstřícnější.  

 dolores Dolores Czudková je konzultantkou pro Moravskoslezsko. Působí jako ředitelka Ergon – sociální podnik, z. s. v Českém Těšíně. Podnik zaměstnává cca 150 osob se zdravotním postižením tělesným, smyslovým, mentálním a kombinovaným. Zákazníkům nabízí montážní a kompletační práce, prádelnu či úklidové služby.
 lenka Lenka Dražilová je konzultantkou pro Severovýchod a také manažerkou a zakladatelkou sociálního podniku družstvo TEXman, který sídlí v Liberci. Podnik poskytuje práci osobám se zdravotními a sociálními handicapy. Zabývá se výrobou lůžkovin pro ubytovací provozy, hotely a sociální zařízení a nově také službami pro e-shopy.
 jarmila  Jarmila Menšíková působí jako konzultantka pro Severovýchod. Pracovala jako ředitelka vzdělávacího centra Ergoeduka, je zkušenou lektorkou a koučkou zaměstnavatelů, zejména OZP. Poslední dva roky pracuje jako OSVČ, proto odpovídala za sociální podniky, se kterými je v kontaktu.

 

 

 

Jak zvládáte situaci kolem Covid-19 vy a váš sociální podnik?

D. C.: Chod naší společnosti Ergon - sociální podnik, z. s. covidová epidemie nijak výrazně neovlivnila.
L. D.: Do začátku letošního roku se náš sociální podnik se situací kolem Covidu vyrovnával bez problémů. Protože mimo jiné provozujeme šicí dílnu, šili jsme roušky, což nahradilo výpadek ostatních zakázek. V letošním roce již přicházíme o zakázky v oblasti vlastní výroby (šijeme pro hotely a penziony) i v oblasti mzdové práce, což se projevuje ve výraznějším propadu příjmů. V loňském roce jsme rozjeli službu fulfillment (sklady a balení zásilek e-shopům). Protože zahájení činnosti financujeme z vlastních zdrojů, služba ještě není zisková. Přesto předpokládáme, že do budoucna se zde vytvoří prostor pro tvorbu dalších pracovních míst a že služba bude efektivní i po ekonomické stránce.
J. M.: Působím v projektu jako konzultant, žádný sociální podnik nevlastním ani v něm nepracuji. V tom mém přechozím fungují stejně jako před Covidem, jen zavedli hygienická opatření, aby se jim nemoc v případě nákazy nerozšířila do celé firmy.

 

Jak situace ovlivnila vaše zaměstnance?

D. C.: Nejen, že jsme nepropouštěli, ale museli jsme přijmout 20 nových zaměstnanců, abychom byli schopni plnit zakázky. Covid se ale projevil ve větší absenci zaměstnanců z důvodu pracovní neschopnosti nebo ošetřování člena rodiny. Jsme však firma, která je zvyklá pružně reagovat na vnější okolnosti, takže i toto úspěšně zvládáme.
L. D.: Co se týká pracovní doby zaměstnanců, provoz jsme zatím významně neomezili. Někteří zaměstnanci s chronickými zdravotními problémy byli nuceni zůstat dlouhodobě v pracovní neschopnosti, což s sebou samozřejmě nese pokles příjmů. Nákaza se nám vyhýbala poměrně dlouhou dobu. Díky tomu, že jsme s testováním začali už v lednu, odhalili jsme pozitivní případy a část firmy se ocitla v karanténě. Tento fakt hodnotíme pozitivně, protože se tak nákaza dále nešířila a nyní vycházejí testy u všech zaměstnanců negativní. Problematicky se se situací vyrovnávají zaměstnanci s psychiatrickými diagnózami a chronickými zdravotními problémy. Nemocnost je od února vysoká a často se jedná o dlouhodobé pracovní neschopnosti.
J. M.: Ve firmách, se kterými jsem ve spojení, se po počátečním lockdownu zaměstnanci obrnili a dnes už tu situaci vnímají jako běžnou – život se nemůže zastavit. Propouštět se zatím nemuselo, samozřejmě jsou tu obavy z budoucnosti, kolik ještě ekonomika unese. Psychicky je to náročné všude, už to trvá příliš dlouho a konec v nedohlednu.

 

Zaznamenali jste finanční ztráty?

D. C.: Díky výrobnímu programu Montáže zahradního nářadí máme dokonce větší odbyt než v minulém roce.
L. D.: Rok 2020 proběhl bez významných finančních ztrát. K výraznému poklesu zakázek došlo až od února letošního roku v kombinaci s vysokou nemocností. Dopady budeme hodnotit po ukončení čtvrtletí.
J. M.: Sociální firmy, které mají zavedena e-shopová řešení svého prodeje, naopak zažívají žně. Ztráty mají bohužel firmy orientované na služby, které momentálně stojí.

 

Museli jste v provozech přijmout nějaká opatření?

D. C.: V rámci doporučených nebo nařízených opatření vlády jsme zkrátili o 20 minut ranní směnu tak, aby se pracovníci z obou směn nepotkávali v šatnách. Při příchodu do budovy je všem měřena teplota a pracovníci projdou dezinfekční zónou. V sociálním zázemí a v halách je k dispozici dezinfekce. Zaměstnanci dostávají každý den nový respirátor. Momentálně také probíhá 1x za týden testování všech pracovníků.
L. D.: Ano, zavedli jsme standardní opatření – desinfekci pracovišť, home office, kde to bylo možné, rozdělení směn. Testujeme od ledna antigenními testy.
J. M.: Tohle se řeší neustále, nikdo nechce, aby se provozy musely odstavit. Občas k tomu ale dojde, vše záleží na epidemiologické situaci.

 

Čerpali jste finanční podporu od státu?

D. C.: Co se týká finanční podpory od státu, pro sociální podniky není bohužel opravdu žádná. Problém je v tom, že pokud byl pobírán čtvrtletní příspěvek na zaměstnanost z Úřadu práce, nešlo požádat o podporu z takzvaných covidových programů. Příspěvky na zaměstnanost se však pohybují v daleko nižších částkách, a proto se cítíme diskriminovaní. Velmi by nám pomohly příspěvky na nájemné nebo na ztrátu s uhrazením části nepokrytých fixních nákladů.
L. D.: Ne. Co se týká mezd, jsme zaměstnavatelé na chráněném trhu práce.
J. M.: Většina sociálních firem vzhledem k tomu, že čerpají §78a, na další podpory nedosáhla.

 

Co vám pandemie dala a vzala?

D. C.: Epidemie nám přinesla poznání, že vše se dá nějak řešit. Také jsme si uvědomili, jak lehce se nepředstavitelné může stát realitou. Mířím tím například na nošení roušek či respirátorů, každodenní měření teploty, nutnost vystavení potvrzení zaměstnavatele pro možnost přejíždění hranic okresů, porady on-line apod.
L. D.: Dopady pandemie nehodnotíme pouze negativně. Více jsme se zaměřili do oblasti služeb pro elektronické obchodování, čemuž celá situace nahrává. Začalo u nás pracovat několik nových kolegů, díky kterým se podnikání posouvá dál.
J. M.: Pandemie určitě vzala řadu jistot, na které jsme byli zvyklí a brali je automaticky. Donutila nás ale začít přemýšlet jinak, začít přehodnocovat, měnit, hledat nové výzvy. Na bilancování je ale ještě brzy.

 

Jaké jsou novinky ve vašem regionu? Jak se s pandemií vyrovnávají ostatní sociální podnikatelé?
D. C.: Pokud bych měla popsat situaci v jiných sociálních podnicích v Moravskoslezském kraji, společné mají problémy s nemocností pracovníků. Finanční problémy a vyčerpání finančních zásob uvádí mnoho sociálních firem, jejichž aktivity jsou spojeny s gastronomií, zážitkovými programy, ale také ty firmy, kterým se omezil nebo zcela zastavil zájem odběratelů nebo které byly nuceny zavřít prodejny. Pevně věřím, že se již změní situace k lepšímu a sociální podniky budou moci své aktivity provozovat v plném rozsahu.
L. D.: Komunikaci nám stěžují protiepidemická opatření. Problematický byl pro některé prodej ke konci roku, například na omezených vánočních trzích. Situace v pohostinství nepotřebuje komentář.

J. M.: Asociace společenské odpovědnosti spustila crowdfundingovou kampaň na Hithit, ve které vyzývá veřejnost k podpoře svého projektu Nakupnadobro.cz. Chce vytvořit e-shop s udržitelnými dárky, které skutečně mají smysl – pro obdarované, společnost i přírodu. Stále vznikají nějaké nové nápady, zdá se, že v tomto směru jsou sociální firmy zdrojem velkých příležitostí.

 

 

Text: Lenka Malá
Foto: pixbay.com, fairbio.cz, archiv Dolores Czudkové, Jarmily Menšíkové 

Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.

 

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.