Služba, o které se málo ví
15. 7. 2020

Služba, o které se málo ví

Ne všichni vědí, že v souvislosti s náhradním plněním je možné podle platného zákona odebírat nejenom výrobky, ale také služby jako např. prezentace, ediční a grafické práce, koordinace projektů nebo reklama. Tím lze zajímavým způsobit propojit náhradní plnění s oblastí CSR, kterou většina korporací již dnes aktivně řeší, a lidé z firem tak mohou "zabít dvě až tři mouchy jednou ranou", tzn. náklady na marketing popř. i CSR aktivity uplatnit v rámci náhradního plnění. Je to velká příležitost pro obě strany. 

Přinášíme vám rozhovor se zajímavým sociálním podnikatelem. Aleš Kozák se věnuje záchraně památek. Vybudoval Institut pro památky a kulturu, který přináší užitečné informace a pomáhá jak odborníkům, tak i vlastníkům památek, kteří je opravují a řeší jejich financování.

 

Čím se váš sociální podnik zabývá?

Pro města píšeme a publikujeme články, firmám pomáháme s jejich prezentací, odborným zpracováním informací. Tím, že se věnujeme kulturnímu dědictví, tzn. tradicím, na které je každá firma hrdá a často to chce prezentovat, může se to hezky potkávat v již zmiňované oblasti CSR tzn. podporou některého z našich projektů, např. provozování portálu, organizování konferencí, soutěží, setkání apod.
Naším hlavním a zřejmě nejviditelnějším projektem je oborový internetový portál PROPAMÁTKY. Jedná se o jediný takto zaměřený a denně aktualizovaný portál v ČR. Kromě zpravodajství obsahuje také přehled aktuálně vyhlášených dotací a veřejných sbírek na památky, stejně jako přehled odborníků, řemeslníků a firem se zkušenostmi při obnově historických staveb.
To vše můžeme realizovat díky sedmi redaktorům, kteří se aktivně zapojují do činností, které vykonáváme. Našim zaměstnancům se zdravotním handicapem poskytujeme možnost organizovat si práci tak, aby jim maximálně vyhovovala vzhledem k jejich zdravotním omezením. Celý náš tým funguje velmi profesionálně a můžeme se pochlubit i celou řadou ocenění, která jsme od dob založení organizace získali, např. v soutěži Média na pomoc památkám, 2 x první místo v soutěži Zlatý středník za grafické zpracování časopisu PROPAMÁTKY a další.

 

Jak jste se museli přizpůsobit situaci v době v době koronavirové krize, abyste jako organizace „přežili“?

Práce z domova v rámci našeho oboru nebyla zásadním problémem, ediční a redakční činnosti lze vykonávat na dálku. Pravidelné porady týmu jsme přesunuli na platformu Google Meet, což šetřilo čas, ale není to zkrátka úplně ono (kvalita připojení apod.). Osobní setkání je zkrátka důležité. Plánovanou konferenci jsme museli řešit jako virtuální.

Fixní náklady nám nikdo neodpustil, takže chybějící příjmy jsme řešili krátkodobou půjčkou. Museli jsme předfinancovat také naplánovanou konferenci MÁME VYBRÁNO, kterou jsme natáčeli a následně účastníkům dali k dispozici zdarma. Důvod byl ten, že s velkou pravděpodobností bychom na registračních poplatcích nepokryli náklady a ztratili možnost připravit dárcovskou kampaň. Věříme, že lidé po shlédnutí on-line přednášek budou ochotni přispět zpětně, protože již uvidí reálný výsledek.

 

Jaké následné kroky děláte, abyste se udrželi?

Jak již jsem řekl, tak budeme naše čtenáře, ale také účastníky virtuální konference a další příznivce žádat o podporu dobrovolným darem. Natočíme krátké video s výzvou. Vymysleli jsme také jednu novou službu.

 

Co vás nejvíce omezilo?

Obecně nejistota uzavírat smlouvy o spolupráci např. s veřejnou správou, kde byl vyhlášen stop stav. Což trvá i nyní a snižuje možnosti příjmů. Rozhodli jsme se také nevolat našim dárcům v průběhu karantény (panovala nejistota), aby obnovili dary z minulých let. Začali jsme je oslovovat až v květnu a překvapivě téměř nikdo neodmítl, naopak někteří čtenáři zvýšili dary na podporu práce naší redakce.

 

Co Vás naopak „nakoplo“ ke změnám, k tomu, abyste vymysleli nové věci?

Vymysleli jsme novou placenou službu pro muzea a galerie, kde budeme v rámci tištěného časopisu i on-line portálu prezentovat výstavní projekty sezóny 2020. První reakce vedení institucí byly pozitivní, ale stále jsme v jednání. Pokud vše dobře dopadne, stane se tento projekt pravidelným a budeme ho tedy připravovat i v dalším roce. Věřím, že příjmy z tohoto projektu nahradí výpadek v době krize alespoň částečně.

 

 

Text: Petra Benešová

Fotografie: Aleš Kozák www.propamatky.info 

 

Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.