Jde to i jinak, než si otevřít kavárnu
2. 7. 2018

Jde to i jinak, než si otevřít kavárnu

Kavárna nebo cukrárna. Úklidové práce. Údržba zeleně. Výroba dárkových a dekoračních předmětů. To jsou nejoblíbenější obory činnosti sociálních podniků. Například pohostinským službám se podle Adresáře sociálních podniků věnují téměř čtyři desítky subjektů. Pak jsou ale podniky, které se vydaly úplně jinou cestou a daří se jim v oborech, které jsou pro sociální podnikání poněkud netradiční. Příběhy čtyř z nich Vám představíme blíže.

V Tlumačově nedaleko Zlína sídlí společnost ADAPTIA móda s.r.o. Navrhují a vyrábějí zde adaptivní oděvy, které jsou přizpůsobené lidem na vozíku. Jednatelka Martina Václavíková vypráví, proč se pustila do sociálního podnikání zrovna v tomto oboru. „Zabývám se principy podnikání ve svém hlavním pracovním čase a při spolupráci s Armádou spásy jsem si uvědomila, že existuje skupina osob - vozíčkářů, jejichž potřeby v oblasti výroby adaptivního oblečení v ČR nikdo nenaplňuje, že jsme v tomto ohledu za Evropou. Byla pro mě výzva pokusit se tento projekt rozjet, líbil se mi rozměr sociálního podnikání, oslovila mě cílová skupina lidí s hlubokými životními příběhy.“ Start podnikání se Martině Václavíkové podařil, i když přiznává, že byl pomalý a spojený s mnoha obtížemi. S projektem uspěla i rámci soutěže Rozjezdy, kterou pořádal T-mobile. Skromně podotýká, že projekt jako takový stále ještě není "světový", jak si jej v jeho počátcích představovala, ale je finančně soběstačný, firma má stálé zákazníky a velmi kvalitní produkty. Vše se vyrábí výhradně v České republice. „V této chvíli však realizuji všechny hlavní činnosti externě, prozatím si nemohu dovolit z finančních důvodů realizovat projekt jako sociální podnik se zaměstnanci z řad vozíčkářů. Mám velké rezervy v propagaci zboží i marketingu, ale za několik let již má Adaptia základnu zákazníků, kteří si bez adaptivních kalhot už nedokáží svůj šatník představit. Pro mě osobně je pořád tento podnik spíše sociálně prospěšnou aktivitou a jsem za něj velmi vděčná. Věřím, že jednou nastane čas, kdy nebudu tolik času věnovat svému hlavnímu podnikání v oblasti firemního poradenství a Adaptia pak dojde k dalším změnám a rozvoji. V této chvíli je to velmi malý, ale krásný podnik, s dobrou myšlenkou, skvělými zákazníky a možným potenciálem růstu u nás i v zahraničí,“ míní Martina Václavíková.

V Krásné Lípě v Ústeckém kraji působí čokoládovna MANA. Přímo před očima zákazníků zde ručně vyrábějí vynikající čokoládové bonbony. Čokoládovna MANA vznikla v roce 2015 jako sociální družstvo, ale již od konce roku 2012 bylo vedlejší hospodářskou činností spolku CEDR, jako ověřovací provoz. „Pět a půl roku jsme na trhu, zaměstnáváme patnáct osob, z toho většina překonává nějaký handicap,“ říká předsedkyně družstva Pavlína Šafusová. „Oslovily mě nové možnosti a příležitosti, zajímavé principy a pilíře, touha zkusit podnikat „jinak“, vytvářet pracovní místa na trhu, kde má smysl vytvářet rovnováhu mezi člověkem a podnikáním, jít cestou Slušných firem,“ vysvětluje Pavlína Šafusová, proč se pustila do sociálního podnikání. A proč zrovna výroba čokolády? Důvodů bylo hned několik. „Zajímavé téma, možnosti mnoho věcí se naučit, dostupnost prostředků pro zahájení výroby bez náročných technologií a nutnosti dotací,“ vyjmenovává předsedkyně družstva. A jak vidí budoucnost podniku? „Máme kapacitu pro další rozvoj, který plánujeme. Pracujeme na zvýšení povědomí o naší práci a našich produktech, rozvíjíme spolupráci s novými zákazníky,“ dodává na závěr.

Originální přístup k zužitkování starého oblečení má pražský projekt FOREWEAR. Zakladatelka Markéta Borecká přiznává, že ji baví jít cestou, kterou považuje za správnou, i když se většinou ukazuje jako ta těžší. Jejím cílem je dělat dobrou a odpovědnou věc a zároveň se tím uživit. FOREWEAR sbírá na firemních akcích nevyužité oblečení. Část pomůže lidem v nouzi, z nenositelných kousků vznikají recyklované výrobky s designovými potisky – například zápisníky s kapsami, obaly na knížky či mobily. Slouží jako marketingové předměty a FOREWEAR je pro firemní zákazníky připravuje s potisky v barvách a vzorech na míru. „Mám k oblasti oblečení a textilu vztah. Od roku 2009 jsem se okrajově věnovala pořádání výměn oblečení pro veřejnost a zapojení dobrovolníků do této aktivity. Princip swapů (výměn oblečení) mi dává smysl, jelikož si zdarma či za menší vstupné na akci obměníme šatník a nenutí nás to nakupovat stále nové věci. Dobré je, když zbylé oblečení po swapech najde další využití, o což jsme se vždy postarali,“ říká Markéta Borecká. Po výhře v Social Impact Award v roce 2013 se podařilo dobrovolnický projekt posunout a vymyslet udržitelný podnikatelský model, který v menších obměnách funguje dodnes. „Jen jsme naše akce s oblečením přesunuli do firem, kde pořádáme sbírky oblečení, a právě oblečení se do těchto firem vrací v nové podobě našich recyklovaných výrobků,“ dodává zakladatelka projektu. Dosud se podařilo sesbírat a dále využít přes třicet tisíc kilogramů vyřazených oděvů a připravit výrobky s designovým potiskem pro více než třicet firem. „Díky šicím zakázkám pro FOREWEAR dostaly každý rok práci tři až čtyři švadleny v chráněné šicí dílně. Celkově lze říci, že se nám daří, a abychom mohli pokračovat i nadále, budeme velmi rádi za další možnosti firemní spolupráce,“ bilancuje Markéta Borecká.

Brněnská chráněná dílna HLÍVENKA s.r.o. se zabývá pěstováním a distribucí hlívy ústřičné. O příběh, jak se k tomuto nezvyklému oboru sociálního podnikání dostali, se podělila jednatelka firmy Eva Juhová. S manželem se rozhodli, že chtějí pomáhat osobám se zdravotním postižením a jiným sociálním vyloučením, a proto založili Sociální podnik HLÍVENKA s.r.o. Chtěli veřejně deklarovat, že se hlásí k principům sociálního podnikání, proto si principy sociálního podnikání dali do zakladatelské listiny. „Máme k dispozici objekt, který má protiatomové kryty u kterých jsme hledali využití. Pěstování hlívy ústřičné byla jasná volba a navíc je velmi prospěšná našemu zdraví. Manžel to pojal po technické stránce, tedy celý proces umíme řídit přes internet. Pěstování je jednoduché a není ani fyzicky náročné, tedy vyhovuje i našim zaměstnancům,“ popisuje Eva Juhová. „Přebytky navíc sušíme a vyrábíme z nich kapsle, tedy jsme schopni to dodávat i zákazníkům, kterým houby moc nechutnají, ale chtějí podpořit svou imunitu zdravým způsobem,“ dodává. Od založení v roce 2014, kdy podnik začínal se dvěma zaměstnanci, se rozrostl a v tomto okamžiku již zaměstnává kolem dvaceti lidí. „Obrat se nám také každý rok zvyšuje a jsme schopni investovat do nových technologií, nákupu sušárny, nových automobilů a podobně,“ pochvaluje si jednatelka firmy.

Jak je vidno, sociálnímu podnikání se může dařit i v nezvyklých oborech. A ADAPTIA móda, MANA čokoládovna, FOREWEAR a HLÍVENKA rozhodně nejsou jedinými podniky, které se vydaly tak trochu proti proudu. Kreativitě se meze nekladou a uspět může každý.

 

Autorka: Lenka Malá
Foto: Pixabay, Creative Commons CC0

Článek byl vytvořen v rámci projektu Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_016/0006098.

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.