24. 8. 2015

Martina Václavíková: Tisíce slov nenahradí jeden pocit

Martina Václavíková z Tlumačova založila v roce 2011 sociální podnik Adaptia a pustila se do šití kalhot pro vozíčkáře. Během pár měsíců z původní myšlenky vznikla reálná a v České republice ojedinělá firma s tímto netradičním zaměřením.

Jaký je rozdíl mezi kalhotami běžnými a pro vozíčkáře?

Rozdílný je střih. Kalhoty upravujeme pro sedící zákazníky, přičemž aplikujeme různé vychytávky. Většina vozíčkářů je ocení teprve ve chvíli, až si náš výrobek koupí a nosí ho. Tisíce slov nenahradí jeden pocit. Když někdo chce vyzkoušet kalhoty a neví, co od nich lze očekávat, nemusí se ničeho obávat. I v našem e-shopu může cokoliv vyměnit nebo vrátit bez rizika.

Kalhoty dlouhé, krátké, letní, podzimní, extra zateplené na zimu šijete na míru na základě tzv. předobjednávek. Je to z finančních důvodů?

Ano. Našití kolekce na sklad je velmi drahé, protože stále nedokážeme odhadnout, který vzor bude nejvíce žádaný a v jakých velikostech. Neprodané zboží na skladě nás finančně zatěžuje. Předobjednávky jsme proto zvolili jako dočasné řešení pro udržení výroby a spokojenosti našich zákazníků.

Vědí o vás vozíčkáři?

Ano, ale zdaleka ne všichni. Statistiky uvádějí, že v České republice je přes 30 tisíc spoluobčanů upoutáno na vozík. Máme skupinu stálých zákazníků a stále se objevují noví. I když pomalu, ale je vidět, že osvěta postupně rozšiřuje povědomí o naší značce. Hlavní roli hraje doporučení. Když víte, že je někdo spokojený, nakoupíte raději než jen na základě placené reklamy. Tu nevyužíváme, protože je neúměrně drahá.

Před třemi lety se Adaptia dokonce zúčastnila módní přehlídky v pražském Europarku Shopping Center Praha. Zviditelnila vás tato prezentace?

Na přehlídku jsme se dostali díky aktivitě děvčat z České asociace paraplegiků. Byla to výborná akce a rozhodně si myslím, že nám pomohla. Jelikož v módě design hraje velkou roli, uvítali bychom podobné přehlídky i do budoucna, ale v současné chvíli nám chybí návrhář a finance pro ušití celé kolekce. Není totiž jednoduché kombinovat naše výrobky s ostatními značkami.

Export na Slovensko 

V květnu jste se se svými fanoušky na Facebooku podělila o radost, že v jednom týdnu se ozvali tři zákazníci ze Slovenska.
Vozíčkáři na Slovensku o nás zatím vědí velmi málo. Přitom se nám podařilo navázat spolupráci s jednou malou společností na Zlínsku, která zaváží zboží na Slovensko za podstatně výhodnější ceny než Česká pošta a další velcí přepravci. Naši klienti ze Slovenska zaplatí za poštovné jen 120 korun.

Uvažujete i o exportu do dalších zemí?

Hodně a často. Trhy jako Rakousko, Anglie a Polsko jsou pro nás zajímavé. Že firmy se zaměřením pro vozíčkáře prosperují, je vidět například v Německu, kde jsou minimálně tři velcí výrobci. Je to všechno o finančních možnostech. Pro rozvoj exportu bych potřebovala další pomocníky. Tys si však nemohu v současné době dovolit. Ve firmě jsem sama a zaměstnávám podle potřeby externí spolupracovníky, protože na plný úvazek si je nemohu dovolit. Prioritou je pro mne zachovat výrobu a vyhovět zákazníkům. Flintu do žita rozhodně nehážu. Hledání cesty na zvýšení prodejů za hranicemi bude ještě nějakou dobu trvat, ale věřím, že se to jednoho dne podaří.

 

Autorka: Libuše Miarková, Moravská tisková agentura
www.adaptia.cz
Ilustrační foto: Adaptia.cz

 

Tvorba článku je financována z projektu MPSV Podpora sociálního podnikání v ČR, registrační číslo: CZ.1.04/3.1.00/04.00011.

 

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.