28. 8. 2013

Fokus Praha, část 2.

Jaké řešíte nejčastěji problémy?
Problémy nám činí především rychlé změny legislativy, kterou se musíme řídit. Například změna zákona o zaměstnanosti, která v loňském roce zásadním způsobem omezila prostředky na provoz chráněného pracoviště, změny zákoníku práce, plánovaná změna občanského zákoníku a další. V loňském roce  stouplo DPH, zákazníků ubývalo.  Na obratu naší restaurace se velmi negativně projevila zářijová prohibice.
Dále jsme se v důsledku změny zákona o zaměstnanosti a neustále se zhoršujících podmínek financování dostali do zásadního propadu při udržitelnosti chráněných dílen.
Intenzivně jsme začali shánět náhradní výrobní program a orientovat se na produkovaný výkon. Podařilo se nám to pouze u jedné chráněné dílny v Mělníku, další tři chráněné díly v Praze jsme byli nuceni v dubnu tohoto roku zavřít. Při vědomí tohoto naprosto zásadního kroku, jsme  se snažili sehnat alternativní zaměstnání pro klienty z chráněných dílen. Pro menší část klientů jsme nalezli práci v organizaci, pro další v sociálních firmách Fokusu. Většině neumístěných jsme nabídli aktivity v rámci centra denních rehabilitačních aktivit.  Zde se však jedná o sociální službu bez nároku na mzdu.
V rámci sociálních firem (Fokus Praha má celkem tři) jsme šli cestou úspor. Zrušili jsme stravenky, omezili počet dní dovolené, zrušili sick days. V zařízeních, která jsou ve finančním propadu, neproplácíme výkonnostní odměny (ačkoli nám zde stoupá obrat). V sociální firmě Jůnův statek jsme snížili počet kmenových zaměstnanců.
Vzhledem k tomu, že mimo vlastní příjmy jsou jediným zdrojem pro provoz chráněných pracovišť úřady práce, řešili jsme ještě letos problém s cash flow, neboť úhrady z ÚP se zcela zásadním způsobem opozdily (řádově o sedm měsíců).
Jak přijali zaměstnanci úsporná opatření?
Na rovinu jsme jim řekli, že nás čeká těžké období. V podstatě po nich budeme chtít ještě víc práce, za méně peněz.  A kdo se na to necítí, ať to vzdá. Dopadlo to tak, že všichni ti, co zbyli, změny přijali a teď se snažíme udržet. A pevně věřím, že pokud udržíme současné výnosy, měli bychom se příští rok dostat z červených čísel.
Z jakých finančních zdrojů čerpáte? Jaká je vyhlídka do budoucna? Co by Vám pomohlo?
Na sociální služby jdou především prostředky z Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva práce a sociálních věcí, dále pak z Magistrátu hlavního města Prahy a nás ve Středních Čechách  podporuje KÚ Středočeského kraje. Jedná se zde převážně o jednoleté granty.
Služby zaměstnanosti (chráněné dílny a sociální firmy), je v našem případě možné částečně financovat z prostředků úřadu práce.
Jiná podpora udržitelnosti v podstatě neexistuje.
Současné granty jsou určeny většinou na rozjezd, či inovaci. Ovšem my máme problém s udržitelností. Sponzoři z marketingového pohledu raději podpoří znevýhodněné děti, než  dospělé osoby s duševním onemocněním.  Sponzor, který by podpořil takto postižené, třeba jen z důvodu, že na tyto lidi nikdo nedává, by byl vítaný. Pomohly by nám také přednostní zakázky, nebo zaplacení pracovního asistenta a snížení daňové zátěže.
Jak se Vám podniká v malé obci jako Sedlec?
Podařilo se nám překonat prvotní předsudky a vytvořila se úzká intenzivní spolupráce. Společně jsme se dohodli na úpravách a tvorbě vzhledu i fungování obce. Podílíme se na kulturních akcích i vytváření kulturního zázemí. Máme s místními velmi dobré vztahy.

Autor: Silvie Tombová


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.