18. 4. 2013

bdv austria: rakouské sociální podnikání pod jednou střechou

Jedním z partnerů projektu Inovativní prosazování sociálního podnikání je i rakouská střešní organizace pro sociální podnikání bdv austria. Činnost organizace nám blíže představil Philipp Hammer (30), který má v bdv austria na starosti vztahy s veřejností a komunikaci s členskými organizacemi 

Jaká je historie bdv austria?
Bdv austria funguje od roku 1985. Působí jako střešní organizace pro sociální podnikání v Rakousku, je organizována do 9 nezávislých zemských sítí. Sdružuje kolem 200 organizací a projektů v oblasti zaměstnanosti, poradenství a odborné přípravy a kvalifikace.

Koho zastřešujete a zastupujete?
Všichni členové bdv austria jsou neziskové organizace, zabývající se sociální integrací a integrací na trhu práce. Patří sem sociální podniky a další neziskové organizace, které nabízejí pracovní místa dlouhodobě nezaměstnaným. Dále pak poradenská a podpůrná zařízení, která poskytují individuální služby lidem, ke kterým úřady práce hůře hledají cestu. A také neziskové organizace, které organizují rekvalifikační kurzy.

Přibližte, prosím, hlavní cíle bdv austria.
Cílů bdv austria je hned několik. Pravidelné kontakty se zástupci úřadů práce a ministerstva práce a sociálních věcí. Kontakty a spolupráce s partnery z oblasti sociálního podnikání. Činnost v monitorovacím výboru ESF. Formování prostředí pro sociální podniky, zvyšování informovanosti, podílení se na utváření směrnic.

Jakým způsobem cíle naplňujete?
Vytváříme sítě a připravujeme půdu pro výměnu informací, předávání znalostí a zkušeností prostřednictvím odborných tematických komisí a pracovních skupin bottom-up a top-down. Zabýváme se public relations v oblasti politiky zaměstnanosti, propagujeme sociální podnikání, komunikujeme s médii, odborníky, politiky. Organizujeme kongresy pro dialog s experty a pracujeme na dalším rozvoji sektoru. V neposlední řadě bdv austria uděluje ocenění Pečeť dobrého sociálního podnikatele.

Jaká jsou aktuální témata a projekty bdv austria?
V současné době pracujeme na rozvoji databanky pro sociální podnikání. Snažíme se dále rozvíjet spolupráci a společné projekty sociálních podniků (např. trh sociálního podnikání, společné logo sociálního podnikání). Usilujeme o to, aby při zadávání výběrových řízení a veřejných zakázek byla zohledňována sociální kritéria.

Představte, prosím, ocenění Pečeť dobrého sociálního podnikatele.
Ocenění se začalo udělovat na začátku roku 2009, nyní je oceněno 31 sociálních podniků z celého Rakouska. Uděluje se za soulad sociálních, organizačních a ekonomických standardů kvality sociálního podnikání dle standardů EFQM (European Foundation for Quality Management). Cílem je podpořit kontinuální rozvoj organizace a růst kvality. Náklady na ocenění uhradil rakouský úřad práce.

Vaše organizace je sama členem dalších sítí a výborů. Jakých?
Jsme členem koordinačního výboru rakouské konference o chudobě, dále členem sítí ENSIE (European Network of Social Integration Enterprises) a EAPN (European Anti-PovertyNetwork). Významné je i naše členství v expertní skupině Evropské komise pro sociální podnikání.

Jak bdv austria spolupracuje P3 - People, Planet, Profit, o.p.s?
Petru Francovou, P3 - People, Planet, Profit, o.p.s a jejich práci známe již z jejich předchozího působení v jiných mezinárodních projektech. Co se týče projektu Inovativní prosazování sociálního podnikání, většina aktivit probíhá v České republice, takže bdv austria hraje spíše menší roli. Především se staráme o navazování kontaktů a doporučujeme příklady dobré praxe sociálního podnikání v Rakousku pro krátký dokumentární film. Vždy si velmi užíváme spolupráci se sociálními podniky a sítěmi z jiných zemí. Je velmi zajímavé poznávat jejich situaci a podnikatelské záměry a učit se od nich.

Co si myslíte o sociálním podnikání v České republice? Můžete porovnat se situací v Rakousku?
Nemyslím si, že je možné porovnávat mezi Českou republikou a Rakouskem, ačkoli je toho ještě spoustu, co se můžeme naučit. Mnoho sociálních podniků v naší síti vzniklo před 20 nebo 30 lety jako součást aktivní politiky zaměstnanosti v Rakousku. Řada z nich má dlouhou historii, za kterou se může ohlédnout. A především mají relativně jisté financování z veřejných zdrojů. Ačkoli v posledních letech se podmínky financování ztížily. Přísná pravidla pro financování z veřejných zdrojů často brání inovacím a dalšímu rozvoji sociálních podniků.

 

Autor: Lenka Urmanová

 


Patička - Kontakt

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení sociálního podnikání
Karlovo náměstí 1359/1, Praha 2
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Tel.: 770 116 520
Kontaktní osoba:
Gabriela Kurková
Email: gabriela.kurkova@mpsv.cz 

eumpsv

Copyright 2024 © Ministerstvo práce a sociálních věcí, Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397.