
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání
Projekt vychází jak z potřeb sociálních podniků, tak i expertů, kteří se sociálním podnikáním dlouhodobě zabývají. Snaží se navíc reagovat na nové důležité okolnosti, jimiž je zejména Akční plán pro sociální ekonomiku.
Konkrétní cíle projektu jsou:
- poskytovat podporu a poradenství pro rozvoj sociálního podnikání (SP) prostřednictvím 4 pilotních regionálních center,
- vytvořit ucelené virtuální vzdělávání pro oblast sociálního podnikání s pomocí Institutu sociálního podnikání a navýšením kompetencí manažerů SP posilovat udržitelnost a tak předcházet zániku sociálních podniků,
- podpořit vznik a rozvoj sociálních podniků a ekosystému sociálního podnikání v ČR včetně jeho mapování a zavádění nových trendů zejména prostřednictvím analýz, dotazníkových šetření, pravidelného setkávání stakeholderů a přenosu informací z EU,
- zvýšit povědomí o sociálním podnikání a sociální ekonomice v ČR prostřednictvím cílených mainstreamingových aktivit s cílem informovat, motivovat a podnítit cílové skupiny založit a rozvíjet sociální podniky a také o tématu dále kompetentně informovat.
Pilot podpory regionálních poradenských center (RPC)
- poskytování informací o sociálním podnikání, sociální ekonomice a pravidlech fungování sociálního podniku, o možnostech podpory, vzniku a rozvoje sociálního podniku,
- odborné poradenství pro zájemce o projekty z výzev OPZ+ na podporu sociálního podnikání, informování o produktu S-podnik a poradenství o dalších možnostech financování,
- organizace regionálních síťovacích akcí,
- poskytování vzdělávání a individuálního expertního mentoringu zaměřeného na odborná a průřezová témata pro začínající a stávající sociální podnikatele,
- spolupráce s krajskými úřady, Úřady práce ČR, Asociací krajů, Svazem měst a obcí, NS MAS, Agenturou pro sociální začleňování a dalšími významnými stakeholdery v daném regionu.
Vzdělávání v rámci Institutu sociálního podnikání (InSP)
Cílem Institutu sociálního podnikání (InSP) je:
- vytvořit systémové řešení vzdělávání v celé sféře sociálního podnikání v České republice,
- znalostně a informačně podporovat sociální podnikatele, zaměstnance i uchazeče o zaměstnání, veřejnou správu, žáky a studenty, udržovat aktuální povědomí o této problematice,
- kombinace prezenčního, online i e-learningového vzdělávání.
Mapování a analýza prostředí pro rozvoj sociálního podnikání
- Přenášení nových trendů a doporučení evropského Akčního plánu pro sociální ekonomiku na úroveň ČR
- Mapování prostředí sociálního podnikání v ČR - v počáteční fázi projektu bude zmapována situace ve 4 pilotních regionech a zpracována analýza, která bude podkladem pro fungování pilotních RPC. Bude zpracováno velké dotazníkové šetření sociálních podniků v ČR. Dojde k vytvoření metodiky pro účely aktivit InSP. Na základě dat, získaných z analýz a dotazníkového šetření, bude zpracována cost-benefit analýza přínosů a nákladů pro státní rozpočet plynoucí ze zaměstnávání znevýhodněných zaměstnanců v sociálních podnicích.
- Síťování stakeholderů - nejméně dvakrát ročně se budou konat pravidelná mezirezortní setkání úředníků z ministerstev (MPO, MŽ, MMR, MZe) zabývajících se sociálním podnikáním za účelem výměny informací a sdílení zkušeností. Vznikne také Platforma sociální ekonomiky, která bude sdružovat důležité stakeholdery v oblasti sociální ekonomiky z různých oborů a oblastí.
Regionální analýza Středočeský kraj
Regionální analýza Ústecký kraj
Regionální analýza Moravskoslezský kraj
Regionální analýza Olomoucký kraj
Osvěta, mainstreaming a propagace sociálního podnikání
- On-line komunikace: Webový portál, Sociální sítě, Zpravodaje, Články, Podcasty
- Osvětové akce a konference: Osvětové akce pro veřejnost (typu veletrh soc. podniků atd.), Konference
- Praktické zkušenosti pro cílové skupiny: Stáže v sociálních podnicích, Exkurze v sociálních podnicích
- Tištěné materiály a propagační předměty: Tištěné informační materiály, Publikace, Katalog sociálních podniků, Propagační předměty
Vstupní Evaluační analýza k projektu RESP
Kontakty na realizační tým:
Mgr. Šárka Vokálová - odborný garant projektu
Mgr. Gabriela Kurková - odborný garant mainstreamingu a regionálních center
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Oddělení chráněného trhu práce a APZ
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání - RESP
Karlovo náměstí 1, Praha 2
www.mpsv.cz
E-maily a telefony: sarka.vokalova@mpsv.cz, 770 116 519, gabriela.kurkova@mpsv.cz, 770 116 520
Projekt Rozvoj ekosystému sociálního podnikání (RESP), registrační číslo - CZ.03.02.02/00/22_004/0001397 je financován Evropskou unií.
Projekt Podpora sociálního podnikání v ČR pokračuje
Projekt se zaměřoval na rozvoj podpůrné sítě lokálních konzultantů, odborných poradců a možností stáží pro začínající nebo rozvíjející se sociální podnikatele. Navazoval na předchozí projekt, který běžel od 2012 do 2015 a který nastartoval regionální síť konzultantů a expertů MPSV. V rámci projektu byl rozvíjen webový portál o sociálním podnikání a sociální ekonomice v ČR, který je zdrojem informací nejen pro sociální podniky, ale i pro širokou veřejnost v ČR (www.ceske-socialni-podnikani.cz).
Projekt běžel od 1.ledna 2017 do 31. prosince 2022.
V rámci projektu běželo několik důležitých klíčových aktivit.
- Odborné poradenství v regionech prostřednictvím již zmíněné sítě lokálních konzultantů. Lokální konzultanti poskytují konzultace v oblasti sociálního podnikání budoucím nebo současným zaměstnavatelům v oblasti sociálního podnikání, seznamují s praktickým chodem sociálního podniku a sdílí praktické zkušenosti, poskytují informace k založení sociálního podniku a k podnikatelským záměrům, předávají kontakty na relevantní subjekty v regionu. V rámci projektu fungovala síť cca 16 lokálních konzultantů. Lokální konzultanti v rámci svých aktivit také informovali zájemce (ve spolupráci s odborníky z projektu Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek) o možnostech zadávání ve vztahu k sociálnímu podnikání, které ve společném spojení nabízí efektivní synergii.
- Součástí projektu bylo i odborné poradenství prostřednictvím sítě expertů, kteří poskytují specializovanou poradenskou činnost v oblastech krizového řízení organizace, managementu, gastropodnikání, nastavení efektivní marketingové strategie, cash flow, personalistiky, zajištění udržitelnosti podnikání a pracovních míst po skončení finanční podpory, získávání zakázek, prací s cílovými skupinami atd. Jejich aktivity směřovaly jak k stávajícím podnikům, tak i k těm, kteří jsou na začátku a hledají optimální předmět podnikání nebo např. potřebují pomoc s podnikatelským plánem.
- Další důležitou aktivitou projektu byly stáže v sociálních podnicích. Smyslem stáží je přenos informací o fungování sociálních podniků a zvýšení kompetencí pro založení nebo řízení sociálních podniků a práce s cílovou skupinou (znevýhodněnými osobami). Dále pak poskytnutí reálného vhledu do sociálního podnikání a navazování kontaktů/síťování je pro rozjíždějící se podnik velmi cenné.