2017 - 05 - 06

Desítky zástupců sociálního podnikání se shodly na tom, že jiná ekonomika je možná

24. května se sešlo na 80 účastníků z celé republiky, kteří debatovali a sdíleli zkušenosti v oblasti sociální solidární ekonomiky. Fórum Jiná ekonomika je možná představilo...

celý článek >>


Čtěte více >>

2017 - 15 - 05

Aktuálně OP Zaměstnanost

Výzva č. 129 na podporu sociálního podnikání  bude vyhlášená 30. 6. 2017.

Vaše projektové žádosti, podnikatelské plány a dotazy týkající se pravidel výzvy můžete...

celý článek >>


Čtěte více >>

2017 - 21 - 03

Aktuálně Finační nástroje: Veřejná zakázka

Dne 17. 3. 2017 byla vyhlášena zakázka na předběžné posouzení pilotního využití finančních nástrojů v OPZ. Více informací zde.

celý článek >>


Čtěte více >>

2017 - 19 - 03

Semináře pro žadatele do výzev MPSV: Jak připravit podnikatelský plán a Marketing v praxi sociálního podnikání

Aktuálně se můžete již nyní registrovat na Semináře pro žadatele do výzev MPSV na sociální podnikání

1) K tvorbě podnikatelského plánu pro sociální podnik “Jak připravit... ...

celý článek >>


Čtěte více >>

Publikace: Living in the cracks. Naďa Johanisová

Život v puklinách, pohled na venkovské sociální podnikání ve Velké Británii a v Čechách je zajímavou sondou do vzmáhající se občanské společnosti.

Svět spotřebních družstev,...

celý článek >>


Čtěte více >>

Publikace: Kde peníze jsou služebníkem, nikoliv pánem. Naďa Johanisová

Výpravy za ekonomikou přátelskou přírodě a člověku.

Čtivě psaná kniha, doplněná vtipy známého humoristy, nabízí pohled na šetrnější modely fungování lidské společnosti,...

celý článek >>


Čtěte více >>

UNEP Inquiry into the Design of a Sustainable Financial System: Policy Innovations for a Green Economy

UNEP Inquiry into the Design of a Sustainable Financial System: Policy Innovations for a Green Economy (www.unep.org/inquiry/).
 
Chtěli bych Vás požádat o vyplnění a další...
...
celý článek >>


Čtěte více >>

Sociální podnikání

Cafédirect - poctivý obchod s kávou

Cafédirect - poctivý obchod s kávou

Jeden kilogram kávy se na začátku devadesátých let 20. století vykupoval od pěstitelů kávy z rozvojových zemí, v přepočtu k dnešní měně asi za šest korun. Přitom šálek kávy vyrobené z těchto bobů se v centrech měst západních států prodával za čtyřicet korun. Odhaduje se, že dnes je na světě přes 30 milionů pěstitelů včetně jejich rodin.

Přes dvě třetiny z nich pracuje na malých farmách o rozloze méně než pět hektarů. Většina těchto rodin žije v chudobě a situace se den ode dne zhoršuje následkem zrychlující se globalizace.

Trh ovládá pouhá hrstka mocných nadnárodních obchodních korporací, které diktují podmínky. Devadesát devět procent světové produkce kávy se nepovažuje za spravedlivě vykupovanou (pozn. ve smyslu etiky Fair Trade) a následkem toho je, že miliony pěstitelů získává méně než 1% z prodejní ceny kávy na pultech nebo v kavárnách.

Zrodilo se Cafédirect
Krach cen kávy na světových burzách v roce 1991, konec mezinárodní smlouvy o cenách kávy a hlavně neutěšená situace milionů pěstitelů na celém světě vedly ke vzniku Cafédirect. Společnost Cafédirect založila největší britská charitata Oxfam a další tři Fair Trade organizace Traidcraft, Equal Exchange and Twin Trading.

Společnost začínala se třemi pěstitelskými komunitami v latinské Americe a třemi zaměstnanci. V současnosti je Cafédirect jednou z největších Fair Trade společností na světě prodávající horké nápoje. Jejich obchodní značky dnes zahrnuje 41 produktů vyráběných z kávy, čaje a kakaa. Obchoduje s 37 pěstitelskými organizacemi ze 12 zemí střední a jižní Ameriky, Karibiku, Afriky a Asie. To znamená přímá spolupráce s 350 000 pěstiteli v Ugandě, Nikaragui, Peru, Kamerunu, Kostarice, Dominikánské republice, Haiti, Keni, Mexiku, Rwandě, Srí Lance, Tanzanii a dalších rozvojových zemí.

Sociální ekonomika se ve férovém obchodě vyplácí
Produkty značky Cafédirect, Teadirect a Cocodirect se prodávaji v síti kaváren Cafédirect nebo Costa a v obchodním řetězci Coop po celé Velké Británii. Stejně tak jsou k dostání v kantýnách vysokých škol a rovněž v britském parlamentě. Dále se prodávají ve většině „fairtrade“ maloobchodů po celém světě a samozřejmě online v internetových e-shopech.

Cafédirect zavedl „zlaté standardy spravedlivé obchodní politiky“ což znamená, že vždy zaplatí svým pěstitelům pevně danou cenu, která převyšuje běžnou minimální tržní cenu. Dále svým pěstitelům zaplatí navíc 10% jako sociální prémii, která jde přímo na konkrétní požadavky každé komunity. Farmáři tak získávají slušný příjem a Cafédirect zase dostává nejlepší vypěstovanou kvalitu. Cafédirect rovněž investuje podstatnou část svého ročního zisku zpět do svých pěstitelů. Poskytuje jim tak šanci na lepší život a budoucnost pro ně i jejich rodiny.

V oblasti produkce kávy vytvořil partner Twin-Trading silnou síť kontaktů s každou jednotlivou pěstitelskou organizací, která dodává do Cafédirectu. Program podpory zajišťuje poradenskou činnost, marketing, školení a další podporu jejich obchodní činnosti.

V letech 2004-2005 vložila společnost Cafedirect 86% svého operativního zisku, který se rovnal 574 000 liber, zpět do podpory svých pěstitelů. V roce 2006 to bylo už 1,7 milionů liber (pozn. 8% ročního obratu), které opět mířili opět do tréninkových a rozvojových programů.

Například pěstitelské družstvo Primary Society ve městě Maranura v Peru si nechává desetiprocentní prémii na vzdělávací materiály a na platy tří techniků, kteří poskytují pomoc a školení 33ti kurátorům. Družstvo také zakoupilo novou sušičku kávy, a počítač s jehož pomocí přerozděluje rozdíl prémií svým jednotlivým členům. Zbytek je přerozdělován mezi farmáře, kteří toho využívají na platby za nejrůznější položky na vylepšení jejich domácností a farem a celkově pro zvýšení svého životního standardu.

Haiti zase nabízí příklad malých skupin farmářů, které byly původně roztříštěné, neorganizované a donucené prodávat jejich kávu za nejnižší ceny. Kvalita kávy trpěla kvůli nízké ceně a mizivému přístupu k informacím. Farmáři se odhodlali k reorganizaci a tři sta nejrůznějších pěstitelů založilo družstvo Recocarno. Jejich činnost koordinuje z velké Británie charita Oxfam, Twin Trading a místní nestátní organizace

Díky tréninku dosáhlo družstvo Recocarno v následujících letech registrace Fair Trade a Cafedirect se stalo jeho prvním zákazníkem, který jim poskytoval vyšší příjem potřebný k podpoře nových obchodních aktivit. Zaručoval jim 60% platby předem na každou zakázku a poskytl tak základ provozního kapitálu. Za čtyři roky Recocarno zečtyřnásobilo své zakázky pro Caferdirect a začalo dodávat dalším „fairtrade“ zákazníkům v Holandsku a Japonsku. Nyní plánují snížit svoji závislost na Fair Trade obchodu a budují si vlastní exportní kanály na konvenční trh.

Spravedlivě, férově a eticky
Spravedlivý obchod pod značkou Fair Trade stále znamená relativně málo v porovnání s globálním obchodem s kávou. V současnosti ve Velké Británii jsou to pouze 2% objemu obchodu s kávou, ale dopad na pěstitele a jejich aktivity je ohromný. Cafédirect je úspěšný model, který se zaměřuje na rovnováhu mezi obchodem a lepším životem. Snaží se zavést měřítko pro ostatní organizace, nabídnout alternativu a pomoci vyřešit problémy ovlivňující miliony lidí v rozvojových zemích. Podstatou toho všeho je milion drobných pěstitelů kávy a čaje včetně jejich rodin. Pro zajištění nejlepší kvality horkých nápojů ve Velké Británii s nimi společnost Cafédirect úzce spolupracuje. Souběžně financuje pěstitelské komunity a podporuje jejich vymanění se z chudoby.

V roce 2004 Cafédirect navýšilo jmění na 35 milionů liber a stalo se veřejně obchodovatelnou společností. Záštitu této transakci poskytla banka Triodos Ethex - přední britský sociálně zaměřený institut, který financuje pouze takové podnikání, které přináší sociální, ekologickou nebo kulturní přidanou hodnotu. Klíčovými oblastmi jsou organické potraviny a farmy, obnovitelné energetické zdroje, sociální soužití a Fair Trade.


Pět procent společnosti Cafédirect nyní vlastní pěstitelské organizace, 40% zakladatelé a 55% akcií si nakoupilo více než 4400 akcionářů z řad drobných investorů, spotřebitelů a příznivců spravedlivého obchodu. Toto finanční zakotvení je přímým spojením mezi farmáři, kteří pěstují kávu, čaj, kakao a cukrovou třtinu, a spotřebiteli, kteří si vychutnávají horké nápoje. Naplňuje se tak hlavní cíl společnosti Cafedirect při tvorbě dobrého obchodu - ukázat, co je sociální podnikání se správným poměrem etiky, morálky a schopné obchodní prozíravosti.

Více o Cafédirect zde.

 

Autor: David Němec

Zdroj: www.sociálni-ekonomika.cz