2017 - 05 - 06

Desítky zástupců sociálního podnikání se shodly na tom, že jiná ekonomika je možná

24. května se sešlo na 80 účastníků z celé republiky, kteří debatovali a sdíleli zkušenosti v oblasti sociální solidární ekonomiky. Fórum Jiná ekonomika je možná představilo...

celý článek >>


Čtěte více >>

2017 - 15 - 05

Aktuálně OP Zaměstnanost

Výzva č. 129 na podporu sociálního podnikání  bude vyhlášená 30. 6. 2017.

Vaše projektové žádosti, podnikatelské plány a dotazy týkající se pravidel výzvy můžete...

celý článek >>


Čtěte více >>

2017 - 21 - 03

Aktuálně Finační nástroje: Veřejná zakázka

Dne 17. 3. 2017 byla vyhlášena zakázka na předběžné posouzení pilotního využití finančních nástrojů v OPZ. Více informací zde.

celý článek >>


Čtěte více >>

2017 - 19 - 03

Semináře pro žadatele do výzev MPSV: Jak připravit podnikatelský plán a Marketing v praxi sociálního podnikání

Aktuálně se můžete již nyní registrovat na Semináře pro žadatele do výzev MPSV na sociální podnikání

1) K tvorbě podnikatelského plánu pro sociální podnik “Jak připravit... ...

celý článek >>


Čtěte více >>

Publikace: Living in the cracks. Naďa Johanisová

Život v puklinách, pohled na venkovské sociální podnikání ve Velké Británii a v Čechách je zajímavou sondou do vzmáhající se občanské společnosti.

Svět spotřebních družstev,...

celý článek >>


Čtěte více >>

Publikace: Kde peníze jsou služebníkem, nikoliv pánem. Naďa Johanisová

Výpravy za ekonomikou přátelskou přírodě a člověku.

Čtivě psaná kniha, doplněná vtipy známého humoristy, nabízí pohled na šetrnější modely fungování lidské společnosti,...

celý článek >>


Čtěte více >>

UNEP Inquiry into the Design of a Sustainable Financial System: Policy Innovations for a Green Economy

UNEP Inquiry into the Design of a Sustainable Financial System: Policy Innovations for a Green Economy (www.unep.org/inquiry/).
 
Chtěli bych Vás požádat o vyplnění a další...
...
celý článek >>


Čtěte více >>

Jaké jsou ženy - podnikatelky? II.

2014 - 10 - 06

Jaké jsou ženy - podnikatelky? II.

Hana Šemíková je majitelka domácího pekařství Simply good, které si od založení v roce 2010 vybudovalo spolehlivou značku. Gabriela Böhmová pracuje jako profesionální koučka. Možná nejsou sociálními podnikatelkami dle definic, ale podnikání není pro ně jenom zisk. První mluví o lidském podnikání a druhá zas o podnikání jednotlivců.

Na jakých hodnotách stojí vaše podnikání?
HŠ: Simply good vychází z mé osoby. Chci trávit čas tím, co mě baví, a vytvořila jsem prostředí, které stojí na tom, v co věřím – poctivost, jednoduchost, smysluplnost a hodnota nejen pro mě, ale i mé okolí. V tom se ale řídím slovy Matky Terezy, že není velkých činů, jen malé činy dělané s velkou láskou. Nejsem na velké charitativní projevy spojené s reklamou, ale když se naskytne příležitost, přijde mi přirozené podpořit ty, kteří to potřebují. Za dobu existence Simply good jsme například darovali část vánočního cukroví domovu Naděje a Bazaru v Mokré čtvrti, příležitostně spolupracujeme s různými neziskovými organizacemi a občas se snažíme kouskem koláče aspoň udělat radost starším lidem ze sociálních domů, kterých je v sousedství naší výrobny hned několik.

GB: Jsem matkou, chci být s dětmi, chci se rozvíjet a chci v seberealizaci podporovat druhé – to jsou pilíře mého podnikání. Jsem si vědoma svého časového a energetického omezení a proto se chci věnovat smysluplným věcem. Důležitý je smysl práce – pro mě i okolí. Člověk není solitér. Jsme různě propojeni a každý člověk by se měl snažit být prospěšný. Když šiju boty, měl bych se snažit šít dobré boty. Je důležité si uvědomovat, že něco dělám pro druhého a druhý dělá něco pro mě.

Jak byste popsala ideální prostředí pro podnikatelky a podnikatele? Jak daleko jsme od něj tady v České republice?
HŠ: Každý politik by měl zkusit podnikat, aby zjistil, o čem je podnikání v ČR a co podnikatelé potřebují. Nejsem zastáncem názoru, že by nás stát měl neustále zachraňovat. Každý svého štěstí strůjcem. Chybí mi však podpora podnikání ve fázi, kdy už je člověk rozhodnut - nemyslím skrze dotace a snižování odpovědnosti podnikatelů, ale třeba zmírněním daní nebo odvodů v prvním roce podnikání. V realitě vás stát  namotivuje, ale pak vás nechá plavat a ukládá jenom povinnosti. Stát by se měl snažit podnikatelům také pomáhat z pohledu informací, ideálně sdružovat relevantní informace, které jako podnikatel potřebujete, na jednom místě. Z tohoto pohledu je pro mě toto prostředí ve velice špatném stavu. Prostředí je ale o lidech. Myslím, že by pomohlo, aby bylo jasné, že já platím daně, ze kterých je úředník placen – aby mi vstřícně poskytl službu a ne mi podnikání komplikoval.

GB: Říká se, že člověk je průměrem šesti lidí, se kterými se stýká – takže má realita je hodně zkreslená a vlastně hezká. Nemám ani srovnání se zahraničím. Přiznám se tedy, že na tuto otázku nemám komplexní odpověď. Zaměstnanecká politika se mi zdá velice diskomfortní pro rozvoj podnikání. Také si všímám, že větší firmy jsou vnímány lépe, než jednotliví podnikatelé. Je to zvláštní vzhledem k tomu, že podnikatel za svou práci ručí svým jménem a na tom nám přece záleží. Otázkou dále je, nakolik jsou dnešní živnostníci odpovědní, jak se pojišťují na stáří, jak to bude s jejich odchodem do důchodu. To jsou otevřené otázky.

Jak vidíte budoucnost podnikání obecně, podnikání v rukou žen a sociálního podnikání?
HŠ: Pozitivně. Myslím, že už končí období materiálna a honby za ziskem. Že se prostředí celkově zlidšťuje. Podle mě, důvodem ekonomické krize bylo uvědomit si, že se peníze vydělávaly, aniž by vytvářely hodnotu – a proto táto bublina praskla. Myslím, že to jde správným směrem, i když pomalu. Důvody, proč lidi nepodnikají, mají podle mě jednoho společného jmenovatele - strach. Ten je ale velice špatný rádce. Proto bych každému chtěla poradit, ať spíše než rady okolí poslouchá sebe sama a řídí se svými pocity. Dělat věci, které věří, že jsou správné a nebát se – to je podle mě to, co je potřeba v životě pochopit. Když člověk překoná strach z nejistoty a vyjde z jistoty, která mu nevyhovuje, život se mu otevře a začnou se dít ty správné věci.

GB: Zdá se mi, že přibývá lidí, kteří chtějí dělat věci po svém a zkoušejí podnikat. To může hodně zkvalitnit a pomoci rozvoji odpovědného podnikání. Je vidět na osobu podnikatele, je vidět, jak se kdo chová, jak ovlivňuje komunitu, atd. Podnikatel musí pečovat o své podnikatelské jméno a společenská zodpovědnost mu v tom pomáhá. Podle mého názoru, mají společensky odpovědné aktivity - v nejširším slova smyslu - před sebou veliký boom. Stále více lidí potřebuje cítit a znát smysl a osobní přesah své činnosti. Podporují to i výzkumy (například koncept generace X vers. Y). A to půjde ruku v ruce i s nárůstem podílu žen – podnikatelek.

Autor: Katarina Chalupková