2017 - 03 - 07

AKTUÁLNĚ výzva 129: Podpora sociálního podnikání

Příjem žádostí o podporu byl zahájen 30. 6. 201. K dispozici je 150 000 000 Kč. Oprávněnými žadateli jsou OSVČ, obchodní korporace a nestátní neziskové organizace. 

Podpora...

celý článek >>


Čtěte více >>

2017 - 05 - 06

Desítky zástupců sociálního podnikání se shodly na tom, že jiná ekonomika je možná

24. května se sešlo na 80 účastníků z celé republiky, kteří debatovali a sdíleli zkušenosti v oblasti sociální solidární ekonomiky. Fórum Jiná ekonomika je možná představilo...

celý článek >>


Čtěte více >>

2017 - 15 - 05

Aktuálně OP Zaměstnanost

Výzva č. 129 na podporu sociálního podnikání  bude vyhlášená 30. 6. 2017.

Vaše projektové žádosti, podnikatelské plány a dotazy týkající se pravidel výzvy můžete...

celý článek >>


Čtěte více >>

2017 - 21 - 03

Aktuálně Finační nástroje: Veřejná zakázka

Dne 17. 3. 2017 byla vyhlášena zakázka na předběžné posouzení pilotního využití finančních nástrojů v OPZ. Více informací zde.

celý článek >>


Čtěte více >>

Publikace: Living in the cracks. Naďa Johanisová

Život v puklinách, pohled na venkovské sociální podnikání ve Velké Británii a v Čechách je zajímavou sondou do vzmáhající se občanské společnosti.

Svět spotřebních družstev,...

celý článek >>


Čtěte více >>

Publikace: Kde peníze jsou služebníkem, nikoliv pánem. Naďa Johanisová

Výpravy za ekonomikou přátelskou přírodě a člověku.

Čtivě psaná kniha, doplněná vtipy známého humoristy, nabízí pohled na šetrnější modely fungování lidské společnosti,...

celý článek >>


Čtěte více >>

UNEP Inquiry into the Design of a Sustainable Financial System: Policy Innovations for a Green Economy

UNEP Inquiry into the Design of a Sustainable Financial System: Policy Innovations for a Green Economy (www.unep.org/inquiry/).
 
Chtěli bych Vás požádat o vyplnění a další...
...
celý článek >>


Čtěte více >>

V Laskavárně začal unikátní projekt Svačiny do škol

2013 - 04 - 12

V Laskavárně začal unikátní projekt Svačiny do škol

Do tří let by se měla Laskavárna „laskavá kavárna“ v Moravské Třebové samofinancovat a do pěti fungovat s mírným ziskem. Neustálé změny v legislativě ale spíše plní funkci státních klacků pod nohy a po dvou letech fungování stojí kavárna před výzvou, kde najít zdroje financí. Sociální podnikání pod vedením manažerky Pavly Teplé a s přispěním celého pracovního týmu je ovšem ukázkou tvořivé pružnosti. Zkouší nové věci, jako je např. projekt svačinky pro školáky, ale zdaleka není jedinou novinkou, kterou v Laskavárně chystají.

V kavárně zaměstnáváte lidi s mentálním postižením a s duševním onemocněním. Co přesně mají na starosti?
Část zaměstnanců pracuje v přípravně, kde pečou a chystají dortíky, poháry nebo jiné sladké či slané drobné pochutiny pro naše hosty, myjí nádobí a starají se o to, aby v přípravně bylo čisto a vše v pořádku. Druhá skupina pracuje na baru - obsluhují hosty, připravují nápoje atd.  

Kolik pracovních míst máte v současnosti?
V našem týmu pracují lidé s i bez zdravotního hendikepu. Bez jistého handicapu je tu manažerka kavárny, pracovní terapeut, dvě barmanky asistentky a pak s minimálními úvazky účetní, administrativní a finanční manažer.
Spolu s námi tady pracuje dalších 10 zaměstnanců hendikepem - ať už s lehkým mentálním či tělesným postižením nebo duševním onemocněním.
Cílem projektu bylo, aby se hendikepovaní naučili během dvou let pracovat tak, aby nepotřebovali žádnou podporu. Reálně to však tak nefunguje, pokud zaměstnáváte lidi s mentálním postižením, ale i duševním onemocněním, těžko si představit, že by pracovali zcela samostatně. Hledáme cesty, jak zajistit potřebné finance na to, aby zde fungoval nejnutnější personál zdravých.

V čem spočívá problém s financemi?
Zaměstnanci s hendikepem jsou placeni částečně z tržeb a částečně z příspěvků pracovního úřadu. Platy pracovníků bez hendikepu jsou v současnosti financovány z evropského sociálního fondu. Tato podpora ale v únoru 2014 skončí a i tito lidé budou placeni výhradně z tržeb kavárny.
Bohužel nemáme vyjednaný jiný grant nebo přislíbenou finanční podporu, takže po únoru budou muset někteří pracovníci bez hendikepu náš tým opustit. Náš závazek je třetí rok se udržet ze svého. Také se změnila legislativa - když se psal projekt, zněl zákon v tom smyslu, že příspěvek na hendikepovaného zaměstnance je 100% v případě, že máte takových zaměstnanců více než polovinu. Takže zaměstnání cílové skupiny pro nás neměla znamenat jakoukoliv finanční zátěž a kavárna měla vydělávat na zdravé zaměstnance, kteří jsou bezpodmínečně nutní k zajištění provozu.

Vy ale nevypadáte jako žena, která se snadno vzdává...
Těžiště kavárny jsme postavili na našich „domácích“ dortících vyráběných z čerstvých a kvalitních surovin.  Hostům nabízíme dobrou kávu, kvalitní víno a mnoho sezonních nápojů s naším výrobním „know how“ nebo i třeba místní medovinu.
Přesto stále hledáme možnosti, jak v kavárně pozvednout tržby. V létě jsme pořídili zmrzlinový stroj na výrobu točené zmrzliny, investice se nám za sezónu vrátila, takže příští rok by mohl vydělat nějaké peníze navíc. Od září jsme navíc rozjeli unikátní službu Svačinky do škol, což nikdo jiný široko daleko nedělá.

Jako matka školního dítěte bych takovou službu velmi ocenila. Jak přesně funguje?
Každé ráno připravujeme svačinky z čerstvého pečiva z místního pekařství, děláme rozmanité pomazánky.  Maminka nebude dělat každý den jinou pomazánku na jednu housku, zatímco my si to v objemu objednaných svačin můžeme dovolit. Dětem nabízíme na každý den dvě varianty svačinek, protože děti jsou prostě dneska mlsnější, tak aby si mohli vybrat to, co jim chutná. Rodiče s dětmi mají možnost naplánovat si svačinky na týden dopředu, aby se pak nemohly vymlouvat: „Ale tohle já jsem nechtěl...“ Jedním z cílů tohoto projektu je, abychom děti odnaučili od každodenní konzumace chipsů nebo koblih a nabídli jim zdravější alternativu. Ke svačinkám pravidelně přidáváme i kousek ovoce nebo zeleniny.

Za kolik nabízíte svačinku?
Jedna svačinka stojí 15 korun. Orientujeme se na děti od 1. do 4. třídy základních škol. Pro větší školáky svačinky zatím nenabízíme, protože starší věková kategorie sní větší porci. Starším školákům zatím nabízíme možnost, že si mohou odebrat svačiny dvě - tedy za 30 korun.

Takže jste flexibilně zareagovali na nevýhodné finanční podmínky...
Byla by obrovská škoda, kdyby Laskavárna po dvou letech skončila, i když finanční rezervy stále máme. Vidíte, že dopolední provoz je po sezóně slabší, snažíme se nabídnout další služby. Lidé si třeba pomalu zvykají kupovat si naše dortíky domů. Proto připravujeme nabídku celých dortů za zvýhodněnou cenu oproti jednomu kousku v kavárně.

Jaké dorty máte v nabídce? Vidím tu svěží jahodový dortík nebo ananasový řez...
Asi nejoblíbenější je Míša řez. Převážně jsme vybírali z receptů od našich maminek, u jiných dortíků jsme experimentovali a snažili se o co nejlepší chuť. Třeba se ujal kávový dortík, kde je hlavní přísadou naše kvalitní káva. Momentálně máme nový čokoládový dortík, který podle ohlasů hostům také velmi chutná.  Mezi další patří palačinky nebo horká zahradní směs s vanilkovou zmrzlinou a domácí šlehačkou. Pro ty, co nejsou na sladké, nabízíme třeba náš „domácí“ nakládaný camembert.

Laskavárna nabízí také prostor pro výstavy a různá kulturní a jiná setkání...
Podporujeme regionální umělce a doufáme, že vernisáže a výstavy přilákají do kavárny nové zákazníky, kteří si dají kávu, zákusek a podívají se přitom třeba na obrazy. Jednou za čtvrt roku střídáme autory a doufáme, že tahle přidaná kulturní hodnota udělá z Laskavárny prima místo k posezení.

Moravská Třebová je známá tím, že v porovnání s okolními městy v ní lidé příliš peněz nemají, ruší se tu obchody i restaurace.
Je pravda, že otevírání naší kavárny přišlo přesně v době krize, přesto v prvotní vlně zájmu přišlo dost lidí, které zajímal samotný projekt sociálního podnikání, že zaměstnáváme lidi s postižením nebo onemocněním. Z těch jsou dnes takoví skalní příznivci, co chodí pravidelně.
My ale nechceme Laskavárnu stavět jako projekt, kam lidé chodí, aby podpořili ty „chudinky sociálně znevýhodněné“. Chováme se jako všichni ostatní, takže veřejnost často nepozná rozdíl mezi zdravým a postiženým. Naše idea je fungovat jako běžný podnik.

Běžné podniky si v malém městě konkurují...
Což je pravda. Vymysleli jsme třeba novinku na zimní chladné měsíce, teplý štrůdl. Když některé okolní podniky zjistily, že nám sem lidé na tyto štrůdlíky chodí, tak ho zavedly i oni. Na druhou stranu, je vlastně milé být pro konkurenci inspirací (smích).

Na začátku projektu se kromě oblastní charity podíleli i bratři františkáni. Jak s nimi funguje spolupráce?
Upravili pro nás prostory a poskytli pronájem.  Bez nich by vůbec kavárna neměla kde fungovat.
Pro příští rok se bratrům podařilo získat grant na zpřístupnění památek, takže se bude realizovat propojení přízemí kavárny s prvním patrem, kde máme tréninkovou místnost, kancelář nebo odpočinkový pokoj. Dostáváme se tam ale přes celý klášter, což není výhodné.  Kdyby se chtěl někdo zrelaxovat, tak než vyběhne po schodech a chodbami, tak ho to přejde (smích). Díky nové úpravě získáme nové příjemné venkovní posezení.

Oceňují lidé historické prostředí kavárny?
Nejsme apriori křesťanský prostor, ale někteří návštěvníci tu leckdy poprvé v životě mají možnost nahlédnout do klášterních míst.

Zaujala mě Vaše otvírací doba v sobotu. Končíte mezi osmou a jedenáctou večer. Co to znamená?
Reagujeme pružně na přání zákazníků, když je tu akce nebo oslava, rádi otvírací dobu prodloužíme. A pokud v osm už nejsou hosti a nikdo nepřichází, zavíráme.

Jak se k vám dostane turista, který přijede do Moravské Třebové? Přece jen jste kousek od centra a náměstí...
Kromě reklamy na portálech se vyplácí spolupráce s informačním centrem, které k nám směruje turisty. S nastávajícím zimním podvečerním šerem chceme osvětlit vchod do kavárny, aby byl výraznější.

Laskavárna zdatně komunikuje i přes facebook...
Určitě, facebook je výborná věc na živý a okamžitý kontakt s lidmi. Přes léto jsme dělali na zahrádce akce pro naše hosty. Např. makrelování mělo veliký úspěch, takže ho budeme příští rok dělat víckrát. Nebo když jsme „rozjížděli“ točenou zmrzlinu, na facebooku jsme udělali bodování příchutě zmrzliny, kterou mají návštěvníci nejraději.  Jindy vyhlásíme anketu na oblíbené dortíky. Což je nejúčinnější reklama.  

Autor:Kateřina Kokešová